Ook Rabobank trekt handen af van Fokker

De Rabobank doet niet meer mee met de reddingspoging voor het failliete Fokker. Rabo-topman H. Wijffels zei dinsdag: 'De Rabobank heeft dit hoofdstuk nu gesloten.' Reden is de afwijzing door het kabinet van een financiële constructie die de bank had voorgesteld....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Wijffels zegt alleen nog een rol te willen spelen bij een eventuele herstart, als de overheid de bank er weer om vraagt. De kans op een succesvolle herstart van de vliegtuigbouwer is volgens de bankier nu 'aanzienlijk gereduceerd'. De financiële constructie die de Rabo had bedacht maakte gebruik van verliescompensaties die nog in de boedel van het failliete Fokker zitten.

De onderhandelaars van het ministerie van Economische Zaken hadden de constructie graag toegestaan. Het zou de initiator van de herstart, de topman van het Begemann-concern A. Deleye, van het benodigde kapitaal hebben voorzien. Maar het ministerie van Financiën heeft zich met succes verzet tegen de constructie. De initiatiefnemers zouden alleen vliegtuigen willen produceren, en geen nieuwe modellen willen ontwikkelen. Daardoor heeft het plan geen continuïteit, reden waarom er geen belastinggeld in gestoken mag worden.

Deleye's poging wordt nog extra belemmerd door de tegenzin van het machinebouwconcern Stork om mee te werken aan een herstart. Stork is eigenaar van Fokker Aviaton, een onderdeel van Fokker dat buiten het failissement is gebleven. Deze Stork-dochter opereert nu met succes en zou dat niet in gevaar willen brengen door een nieuw onzeker avontuur met de restanten van de vliegtuigbouwer.

Naar verluidt spreekt Deleye nog steeds met een aantal partijen die willen participeren in een doorstart. Naast de Maleisische premier Mahathir zijn ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken betrokken, en een aantal 'bancaire partijen'. Betrokkenen zeggen dat de kans op succes nu 'aanzienlijk kleiner wordt'.

De regeringspartijen in Den Haag steunen de beslissing van het kabinet. D66-kamerlid Van Walsem vindt dat de overheid geen belastinggeld moet steken in een onzeker avontuur. 'Het is een plan voor slechts een paar jaar.' Zijn VVD-collega Voûte steunt hem: 'De vraag is hoeveel de groep-Deleye er zèlf in had willen stoppen. Verstandig dat het kabinet er zo zorgvuldig naar heeft gekeken.' PvdA-kamerlid Van Gelder heeft begrip voor de kabinetsbeslissing, maar is wel teleurgesteld: 'Elke mogelijkheid voor een doorstart moet serieus bekeken worden.'

De tegenstelling tussen de ministeries van Economische Zaken en Financiën is niet nieuw. Ook toen Fokker enkele jaren geleden wél van een technolease-constructie kon profiteren, was Financiën tegen. Pas de interventie van toenmalig premier Lubbers gaf de doorslag. De afgelopen manden heeft vooral het ministerie van Economische Zaken hard getrokken aan een herstart van Fokker, maar de ophef rond technolease in de afgelopen weken, ondermijnde de positie van Economische Zaken aanzienlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden