Ook onderzoek Volkswagen naar belastingontduiking

'Dieselgate' is voor Volkswagen nog lang niet voorbij. Bij de Duitse autofabrikant wordt nu ook een onderzoek ingesteld naar mogelijke belastingontduiking.

Beeld anp

Dat bevestigde een Duitse officier van justitie dinsdag. De schade van de belastingontduiking is volgens de officier van justitie 'niet gering'. De fiscus in Duitsland zou door de ontduiking miljoenen zijn misgelopen, doordat de auto's van VW lager werden belast door het knoeien met de emissiegegevens. In eerste instantie richt het nieuwe onderzoek zich op belastingontduiking. Maar er zou ook sprake kunnen zijn van fraude, zo zei hij. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op vijf medewerkers van Volkswagen.

Onjuiste informatie

Volkswagen gaf begin november toe dat de emissiegegevens van koolstofdioxide (CO2) van zo'n 800 duizend voertuigen niet klopten. Die uitstoot van de auto's bepaalt mede hoeveel belasting een autobezitter per jaar moet betalen. Ook Audi is inmiddels betrokken bij het schandaal. De VW-dochter heeft toegegeven dat er sjoemelsoftware is gebruikt in diverse Amerikaanse modellen met de V6 TDI 3-litermotor. Daarover hebben de Amerikaanse autoriteiten destijds onvolledige of onjuiste informatie gekregen, zo wordt nu erkend. De motor zit ook in de Volkswagen Touareg en de Porsche Cayenne, vanaf 2013.

Ook de TDI V6-motor van Audi is voorzien van sjoemelsoftware. Hij zit ook in de Volkswagen Touareg.

Onbeantwoorde vragen

Ondertussen begint het geduld van Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, met VW op te raken. Volkswagen moet snel duidelijkheid verschaffen over de gevolgen van het dieselschandaal voor consumenten. De Duitse autofabrikant laat bezitters van een auto die uitgerust is met sjoemelsoftware al veel te lang in het ongewisse, vinden de consumentenorganisaties. Namens hen roept koepelorganisatie BEUC Volkswagen op eindelijk duidelijkheid te geven. 'Als Volkswagen schade heeft veroorzaakt, dan moet het bedrijf op de blaren zitten. Het probleem is echter dat er nog zoveel onbeantwoorde vragen zijn. Recente berichten dat VW Europese autobezitters niet zou compenseren, maken openheid nog urgenter', zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.

Ondanks alle negatieve berichten steeg de beurskoers van Volkswagen dinsdag flink. Dat kwam door berichten dat VW-baas Matthias Müller duizend kaderleden in een toespraak in Wolfsburg zou hebben verteld dat de kosten en de complexiteit van de reparaties in 90 procent van de getroffen gevallen 'beheersbaar' zijn. Volgens Müller is de Duitse toezichthouder KBA akkoord met een update voor auto's met een dieselmotor met een inhoud van 2 liter en is er op hoofdlijnen een akkoord bereikt voor de installatie van nieuwe software bij auto's met een 1.6-literdieselmotor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden