Ook Mulisch wil onbeperkt vliegen

Freddy Heineken was er omdat hij zijn leven lang al vliegt en een treinreis per TGV daar flets bij afsteekt: 'Je kunt bijna niks zien.' Harry Mulisch deed mee omdat Schiphol moet blijven en dus niet naar de Noordzee mag verhuizen: 'Een mal plan.' Sergio Orlandini zat breed te glunderen....

Het oudeherengezelschap vormde vrijdag samen een opmerkelijke lobby voor de Nederlandse luchtvaart. In de VIP-room van Schiphol zaten ze samen met CDA-politicus Pieter Jan Biesheuvel prominent vooraan bij het begin van een actie tégen de milieubeweging en vóor het onbeperkt vliegen.

Die actie wordt aangevoerd door piloot Benno Baksteen, mediageniek 747-gezagvoerder en voorzitter van het Platform voor de Nederlandse Luchtvaart. Hij vindt het tijd voor een offensief omdat er binnenkort belangrijke politieke besluiten worden genomen. De 'militante milieubeweging' heeft daar volgens hem te veel invloed op, en dat door de feiten te verdraaien.

Vliegen is namelijk helemaal niet slecht voor het milieu, stelt het Platform in de vrijdag gepresenteerde brochure Fabels en feiten over de luchtvaart. Het Centrum voor Energiebesparing in Delft heeft dat drie jaar geleden al berekend: wie per auto-met-caravan naar Spanje rijdt, had beter het vliegtuig kunnen nemen. Dan zou er per passagier minder energie zijn verstookt en zou het milieu minder zijn vervuild.

Mensen moeten dus zoveel vliegen als ze zelf willen en zouden zich niet schuldig moeten voelen, zegt Baksteen. In klimaatverandering en broeikaseffect gelooft hij niet; die tellen dus niet mee. 'Verder is vliegen goed voor de economische groei, ook in de Derde Wereld waar verre vliegvakanties nog wat welvaart brengen.'

Overigens blijkt uit de Delftse cijfers ook dat de trein naar veel Europese bestemmingen slechts de helft van de energie kost en minder vervuiling oplevert dan het vliegtuig. Zelfs per auto zijn Londen, Parijs en Rome zuiniger te bereiken dan per vliegtuig. Maar ja, cijfers. Daar heeft de bekendste gezagvoerder van Nederland het soms lastig mee.

'Er is óok onderzoek', repliceert hij, 'dat stelt dat je de milieubelasting van de trein moet verdubbelen vanwege alle rails en infrastructuur. Dan is er bijna geen verschil meer.' Dat onderzoek heeft hij 'thuis nog ergens liggen' .

Intrigerend blijft de aanwezigheid van Mulisch. Heeft hij zich na de ontdekking van de hemel bekeerd tot de anti-milieulobby? De schrijver, voorzichtig: 'Ik heb deze brochure nog niet kunnen lezen, dus ik weet niet wie er gelijk heeft.' Hij bekent dat er nog een reden was om naar Schiphol te komen. 'Ik heb met de heer Baksteen mogen vliegen in een flight simulator en dat was reuze spannend. Ik ben trouwens gecrasht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden