Ook kleine auto’s worden groot en zwaar

De auto-industrie laat het er een beetje bij zitten, zegt de Europese Federatie voor Transport en Milieu. Niet alleen de Europese automakers, ook veel Japanse fabrikanten hebben de afgelopen jaren veel te weinig gedaan aan het bereiken van de CO2-reductiedoelstellingen....

De uitstoot van CO2 door vracht- en personenauto’s in de Europese Unie groeide tussen 1990 en 2004 met 32 procent. Het aandeel van transport in de totale uitstoot was in 1990 21 procent, maar in 2004 was dat gegroeid naar 28 procent. De helft hiervan komt van personenauto’s en bestelbusjes.

Tweederde van de belangrijkste twintig merken die in Europa worden verkocht, halen de doelstellingen niet waaraan ze zich in 1998 hebben gecommitteerd.

Zo zit Volkswagen (met onder meer de merken VW, Audi en Skoda), in omzet Europa’s grootste autoproducent, op de helft van de geplande reductie. Renault daarentegen, de nummer twee, ligt op schema bij het halen van de doelstellingen van een gemiddelde uitstoot van 140 gram kooldioxide per kilometer.

Er zijn twee manieren waarop autofabrikanten aan de CO2-doelstellingen kunnen voldoen: zuiniger auto’s produceren of kleinere auto’s verkopen; het gaat immers om een gemiddelde.

En het lijkt erop dat veel fabrikanten het drukker hebben gehad met de ontwikkeling en de verkoop van kleine auto’s, dan met het efficiënter maken van hun wagens, want sinds enige tijd neemt de verkoop van kleinere auto’s toe.

Veel fabrikanten ontwikkelden kleintjes als compensatie voor de populaire mpv’s (gezinsverplaatsers) en suv’s (luxe terreinwagens). Zo heeft DaimlerChrysler alles op alles gezet om de Smart Fortwo ook toegelaten te krijgen in de VS, de grootste automarkt ter wereld. Het model bleef uiterlijk grotendeels hetzelfde, maar moest inwendig op de schop om te voldoen aan de strenge emissie-eisen. Ook Volvo (C30), Volkswagen (Fox) en de fabrikanten Citroën (C1), Peugeot (107) en Toyota (Aygo) bedachten een kleintje.

Uit cijfers van RDC Datacentrum blijkt dat de middenklasse (met onder meer de Peugeot 307 en de Opel Astra), die tien jaar geleden nog goed was voor 60 procent, inmiddels is gekrompen tot 34 procent.

‘De toegenomen vraag naar kleinere auto’s is opvallend’, schrijft het RDC. Volgens de gegevensproducent is een van de oorzaken dat de grotere middenklassers duurder zijn geworden en de kleine autootjes (zoals Citroëns C1 en C2, Volkswagen Polo) steeds groter worden. Volgens het RDC spelen argumenten ten aanzien van brandstofverbruik hierbij een rol.

Dat is opvallend, want de gezamenlijke Europese auto-industrie, verenigd in de Acea, zegt ‘geen eenduidige vraag’ waar te nemen naar zuinige, efficiënte auto’s. Bedoeld wordt dat ook de verkoop van brandstofverslindende suv’s nog steeds toeneemt. In Nederland steeg die vorig jaar met 17 procent ten opzichte van 2005.

Een andere oorzaak die autofabrikanten noemen waardoor de CO2-doelstellingen niet worden gehaald, zijn de toegenomen veiligheidseisen. Door zwaardere raamstijlen, veiligheidsbalken in de deuren, airbags en de besturingselektronica daarvan, zijn auto’s aanzienlijk zwaarder geworden.

Maar het zijn evengoed overwegingen van marketing en vormgeving die auto’s zwaarder hebben gemaakt. Zo zijn kleine modellen in de afgelopen tien, vijftien jaar tientallen centimeters in lengte gegroeid en torsen sommige personenauto’s meer dan zes vierkante meter autoglas met zich mee.

Dat de Kyoto-doelstellingen niet onbereikbaar zijn, bewijst Volkswagen. Het bedrijf had eind 2005 nog niet de helft van de doelen bereikt. Toch kan het de race technisch makkelijk aan: een speciale versie van de VW Polo, de Polo Blue Motion, is uitgeroepen tot de zuinigste auto van Nederland. De auto verbruikt maar 3,9 liter diesel per 100 km en stoot 102 gram CO2 per kilometer uit.

En dat is heel wat anders dan de uitstoot van de zware Volkswagen Touareg: 382 gram per kilometer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden