Ook Iran twijfelt over koop A380

De opwinding over de A380, het paradepaardje van de Europese vliegtuigbouwer Airbus ebt langzaam weg. De verkoopcijfers van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld zijn nooit van de grond gekomen en nu maakt ook Iran terugtrekkende bewegingen bij de eerder aangekondigde koop van twaaf toestellen.

Een A380 van Emirates op Schiphol. Beeld anp
Een A380 van Emirates op Schiphol.Beeld anp

Iran Air noemde de bestelling vorige week ineens 'een optie'. En de Iraanse luchtvaartmaatschappij is niet de eerste. In de laatste drie jaar trokken diverse grote klanten, waaronder Air France-KLM en Virgin Atlantic Airways, hun bestelling in of stelden deze uit.

Airbus heeft zich er al bij neergelegd dat het de ontwikkelingskosten (25 miljard euro) nooit zal terugverdienen. Vorig jaar draaide het bedrijf voor het eerst quitte met de superjumbo, na negen jaar van verliezen. Dit jaar vallen de orders weer tegen.

Bij de lancering van de A380 in 2007 verwachtte Airbus nog in twintig jaar 1.200 superjumbo's te verkopen. Met douches, een cocktailbar in de first class en ruimte voor 550 passagiers dacht Airbus een antwoord gevonden te hebben op de 747 van concurrent Boeing. Dat bleek te optimistisch. Er zijn tot dusver slechts 193 A380's verkocht aan dertien maatschappijen. Daarnaast zijn er 126 besteld voor levering in de komende vijf jaar.

Luchtvaartmaatschappijen zijn huiverig geworden om het dubbeldekstoestel aan te schaffen. Vóór 2007 hadden ze veel interesse voor viermotorige superjumbo's. De kredietcrisis en de gestegen kerosineprijzen hebben dat veranderd. Ze kopen liever zuinigere vliegtuigen met twee motoren, zoals de Airbus A330 of de Boeing 777. Hun kleinere formaat past beter bij de moderne luchtvaart. Hoewel de A380 bij passagiers populair is, is het voor veel maatschappijen moeilijk alle 550 stoelen vol te krijgen.

Ondanks de structurele verliezen zegt Airbus niet te willen stoppen met het 73 meter lange vliegtuig. 'De A380 is een blijvertje', zei operationeel directeur John Leahy in december. 'We behouden hem, innoveren hem en investeren er in.' Of dit ook betekent dat de dubbeldekker zuiniger wordt is niet duidelijk. De motoren vervangen, zoals Airbus bij kleinere modellen deed, lijkt voorlopig te riskant met zo weinig binnenkomende bestellingen.

null Beeld anp
Beeld anp

Eén maatschappij, Emirates, lijkt wel reuze tevreden met het vliegtuig. De maatschappij kocht sinds de lancering al 81 A380's en wacht op nóg 61 stuks. Emirates is daarmee goed voor 45 procent van de A380-bestellingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden