Nieuws

Ook in september blijkt: door corona en thuiswerken kopen we minder nieuwe auto’s

Autoverkopers krijgen de vaart er maar moeizaam in. In september lag de geregistreerde verkoop van nieuwe auto’s in Nederland nog altijd meer dan 20 procent lager ten opzichte van een jaar eerder. Een kleine verbetering ten opzichte van het totaal in de eerste drie kwartalen van 2020, toen de verkoop bijna een kwart lager lag. 

Beeld Hollandse Hoogte / ANP XTRA

Dat blijkt allemaal uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.

Thuiswerken door corona is een belangrijke oorzaak voor de terughoudendheid van particulieren en vooral bedrijven om het wagenpark te vernieuwen. Dat was al wat verouderd: de gemiddelde auto was begin 2020 11 jaar oud, dat was in 2010 gemiddeld 9 jaar oud.

Deze autoluwe periode door corona mag dan goed zijn voor milieu en klimaat, de autoverenigingen maken zich zorgen als het Nederlandse wagenpark niet wordt vernieuwd met schonere modellen. In dit licht kwam kennisbureau AUMACON met een opbeurende prognose: volgend jaar worden in Nederland 55 duizend nieuwe elektrische voertuigen verkocht, een toename van 50 procent ten opzichte van de verwachte verkoop over dit jaar. Mocht de voorspelling uitkomen, dan is het aandeel elektrisch op de weg volgend jaar met grofweg 400 duizend exemplaren ruim 13 procent van het totaal.

De bekendste e-autoproducent, Tesla, heeft nog wel wat werk te doen, blijkt uit de cijfers van de autoverenigingen. Waar een aantal gevestigde merken (Volkswagen, BMW, Audi, Kia) vorige maand op het verkoopniveau van vorig jaar zaten, valt op dat Tesla daar niet in slaagt. In de eerste drie kwartalen van dit jaar ging 67 procent minder van de Amerikaanse e-auto over de passerelle tussen wal en schip.

Alwéér een Tesla-killer? Deze e-auto is anders, zegt de maker

Het Amerikaanse bedrijf Lucid heeft begin september eerste elektrische auto gepresenteerd: de Air. Met een actieradius van 830 kilometer is deze e-auto beter dan de rest. Hoe doen ze dat? Of is het marketingpraat? Een interview met de oprichter (en oud-werknemer bij Tesla).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden