Ook in Dubai blijkt investeren in de vergane glorie van een cruiseschip een peperdure affaire

Dubai heeft zijn eigen SS Rotterdam. In de haven van Dubai-stad mag het publiek vanaf woensdag voor het eerst een kijkje nemen aan boord van de Queen Elizabeth 2. 

De Queen Elizabeth 2 aan de kade van Dubai-stad. Beeld QE2.COM

Net als het vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn is het Britse trans-Atlantische passagiersschip omgebouwd tot hotel met permanente ligplaats. En net als bij haar Rotterdamse evenknie bleek investeren in vergane glorie een peperdure affaire.

20 duizend kilo kreeft en 70 duizend flessen champagne

De QE2 werd in 2007 voor zo’n 80 miljoen euro verkocht aan een staatsbedrijf in Dubai. Het bijna 300 meter lange schip had er toen veertig jaar en meer dan 5 miljoen zeemijl op zitten. Een deel daarvan betrof de lijndienst tussen Southampton en New York. In 1982 werd het gevorderd voor troepentransport richting de Falklandoorlog. De Queen Elizabeth 2 vergaarde vooral faam als cruiseschip. Jaarlijks ging er aan boord 20 duizend kilo kreeft en 70 duizend flessen champagne doorheen. Nieuwe veiligheidsregels maakte verdere exploitatie echter onhaalbaar. In Dubai zou het vaartuig als toeristische trekpleister, hotel en casino worden afgemeerd aan een van de kunstmatige palmeilanden voor de kust van Dubai.

In het emiraat werd het schip een van de symbolen van de spilzucht van het landje van voor het uitbreken van de crisis, schrijft persbureau Bloomberg. Het schip bleef er bijna tien jaar nagenoeg onaangeroerd aan de ketting liggen. Na vele mislukte plannen en een investering van nog eens vele miljoenen euro’s lijkt de Queen Elizabeth 2 nu toch haar eindbestemming te hebben gevonden. In oktober kunnen gasten voor het eerst aan boord overnachten in een van de 224 kamers en suites. De ‘koninklijke’ suites zijn alleen te boeken op uitnodiging.

250 miljoen euro verlies

Ook de SS Rotterdam voerde lijndiensten uit op de Verenigde Staten en werd beroemd als cruiseschip. Net als de QE2 werd het uit de vaart genomen toen het niet meer kon voldoen aan nieuwe maritieme veiligheidseisen. En ook in dit geval werd het een zakelijk debacle. Woningbouwvereniging Woonbron kocht het schip in 2005, met het doel er permanent congrescentrum, hotel en opleidingsplek in Rotterdam van te maken. Het leverde de corporatie een verlies op van zo’n 250 miljoen euro, onder meer vanwege de verplichte verwijdering van het vele asbest in het schip. In 2012 werd de Rotterdam verkocht aan hotelgroep Westcord. De affaire was een van de aanleidingen voor een parlementaire enquête naar misstanden bij woningbouwverenigingen . 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden