Paleontoloog Anne Schulp vertelt over de komst van een Tyrannosaurus rex naar Nederland, deels gefinancierd door crowdfunding.
Paleontoloog Anne Schulp vertelt over de komst van een Tyrannosaurus rex naar Nederland, deels gefinancierd door crowdfunding. © ANP

Ook gevestigde orde omarmt crowdfunding

Nederlanders hebben vorig jaar 63 miljoen euro gestoken in crowdfunding-initiatieven, ongeveer twee keer zoveel als in 2013. Dat blijkt uit cijfers van adviesbureau Douw&Koren. De van oorsprong hippe financieringsmethode wordt door steeds meer gevestigde bedrijven gebruikt om alledaagse bedrijfsbehoeften te financieren, zoals het inslaan van winkelvoorraden.

Met crowdfunding halen bedrijven en andere instellingen geld voor hun projecten op bij grote aantallen particulieren, zonder dat daar een bank of andere financiële instelling aan te pas komt. Vaak gaat dit via crowdfundingwebsites als geldvoorelkaar.nl en 1%Club.

De hoeveelheid geld die met de methode wordt geïnvesteerd is sinds 2011 vervijfentwintigvoudigd. In dat jaar werd 2,5 miljoen euro ingelegd. De opgehaalde bedragen per project worden ook steeds groter. In 2014 haalde een gemiddeld crowdfundingproject van een onderneming 85 duizend euro op, het jaar daarvoor was dat nog 75 duizend.

De groei komt doordat gevestigde instellingen steeds vaker gebruik maken van de financieringsmethode, die juist bekend is geworden met initiatieven van hippe start-ups en creatieve projecten. 'Crowdfunding begint zijn schattige imago kwijt te raken', zegt Gijsbert Koren van Douw & Koren. 'Als je nu kijkt op crowdfundingsites, zie je dat een groot deel van de projecten bestaat uit bestaande bedrijven die geld nodig hebben om in alledaagse behoeften te voorzien.'

Een korte blik op een site als geldvoorelkaar.nl bevestigt dit beeld. De grootste projectcategorie is 'financiering werkkapitaal', waarmee bijvoorbeeld bouwbedrijven of brasseries tijdelijke tekorten in liquide middelen opvangen.

Risico

Door met crowdfunding grote hoeveelheden mensen bij je project te betrekken, krijg je er meteen een aantal klanten en ambassadeurs bij.'

Gijsbert Koren, adviesbureau Douw&Koren

Bedrijven maken om verschillende redenen gebruik van crowdfunding, zegt Koren. 'Door op deze manier grote hoeveelheden mensen te bereiken, krijgt je onderneming er meteen een aantal klanten en ambassadeurs bij.' Andere ondernemingen krijgen van de bank geen geld los en vinden via crowdfunding particulieren die meer risico durven te nemen.

Om het risico van een verloren investering de moeite waard te maken, moeten bedrijven wel meer rendement beloven dan de bank over spaargeld uitkeert. Wat dat betreft is crowdfunding vergelijkbaar met beleggen, waar meer risico meer rendement betekent. 'Maar je moet wel je geld spreiden over meerdere projecten', zegt Koren, 'anders kun je zomaar alles kwijt zijn.'