Ook Defensie stopt voorlopig met adverteren op Geenstijl

Het ministerie van Defensie stopt voorlopig met adverteren op websites Geenstijl en Dumpert. Defensie liet donderdag aan persbureau ANP weten 'eerst te willen evalueren hoe relevant dergelijke sites zijn voor de werving van nieuw personeel'. Woensdag lieten Grolsch, het WNF en de Persgroep, al aan de Volkskrant weten hun advertenties terug te trekken bij Geenstijl en Dumpert vanwege het vrouwonvriendelijke karakter.

Een still uit het programma Dumpertreeten, gemaakt door Dumpert. Beeld .

Ook Hak, Ikea, KWF en Stichting Vluchteling stoppen volgens NRC Handelsblad met adverteren. Ze willen niet geassocieerd worden met de aanstootgevende inhoud van deze populaire sites van de Telegraaf Media Groep.

Aanleiding zijn twee columns die recentelijk in de twee dagbladen verschenen, waarin adverteerders werden bekritiseerd die vrouwonvriendelijke media sponsoren. Het ministerie van Defensie liet woensdag nog weten gericht op Geenstijl te adverteren. 'Defensie moet jaarlijks 4.000 militairen werven. Een belangrijk deel van de jongerendoelgroep bezoekt Geenstijl. Defensie gaat niet over de redactionele inhoud van Geenstijl en heeft daar geen mening over.' Daar blijft het ministerie bij, maar voegt toe dat ze 'niet op sites met excessief geweld, pornografische sites of sites die in strijd zijn met de wet' adverteert.

Uit een overzicht dat vorig jaar werd gepubliceerd blijkt dat het ministerie in de eerste helft van 2015 bijna 60 duizend euro uitgaf aan advertenties bij GeenStijl en Dumpert.

'Online verkrachting'

De discussie rond het adverteren op de TMG-sites begon eind april met een column van Rosanne Hertzberger in de NRC. Haar kritiek richtte zich vooral op het programma Dumpertreeten, dat vrouwen in lingerie gebruikt om internetfilmpjes van een score te voorzien. Ze vroeg zich openlijk af welke adverteerders dit mogelijk maakten en riep op om screenshots van de adverteerders op Twitter te plaatsen.

Volkskrant-columnist Heleen Mees wijdde haar column deze week aan de 'online verkrachting' die Volkskrant-journalist Loes Reijmer ten deel viel. Mees oppert het initiatief van de Amerikaanse organisatie Sleeping Giants te volgen, die adverteerders oproept te stoppen met het financieren van seksistische platforms.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden