Ook Citroën kiest voor nostalgie en komt met een nieuwe 'eend'

Het kon niet uitblijven en heeft eigenlijk nog verbazend lang geduurd: de 2CV van de 21ste eeuw is nu dan toch echt in aantocht. Na Volkswagen (New Beetle), BMW (Mini in al zijn verschijningsvormen) en Fiat (500) trekt ook Citroën de kaart van de nostalgie: het eendje komt terug. Maar anders dan zijn herboren soortgenoten zal de nieuwe 2CV waarschijnlijk in niets op vroeger lijken.

De 2CV, ook wel 'Eend', zoals we 'm allemaal kennen.Beeld ap

Vrijstaande koplampen, klapperdak, wipraampjes, uitneembare stoelen, reutelmotor, haakversnelling, deuren die verkeerd om opengaan - de chauffeur van vroeger zal vergeefs zoeken naar al die eigenaardigheden die het rijden in een eend tot een onvergetelijke ervaring maakten.

Wie in de 2 CV nieuwe stijl een reïncarnatie van de eend wil zien, moet over een soepele geest beschikken. Hij zal met de makers van Citroën moeten vinden dat de ziel van de eend juist school in alles wat je niet zag of hoorde: zijn zuinige, betrouwbare, prijsbewuste karakter en soepele omgangsvormen.

C Cactus
'Een simpele, zuinige auto, met een prijs die binnen het bereik van velen ligt.' Zo prees Frédéric Banzet, algemeen directeur van Citroën, tegen webkrant La Tribune het nieuwe model aan. In de nieuwe 2 CV zijn de ervaringen met de C Cactus verwerkt, een prototype van Citroën dat uiterlijke verwantschap met de mini vertoonde.

Citroën wil het model vanaf volgend jaar in de buurt van Madrid gaan produceren. De arbeidskosten liggen daar ongeveer 13 euro per uur lager dan in Frankrijk. In 2014 kan de wagen dan op de markt komen. De nieuwe 2CV is vooral bedoeld voor de Europese koper.

Het is niet voor het eerst dat Citroën teruggrijpt op de reputatiedie het bedrijf in de naoorlogse jaren opbouwde. De DS-reeks die enkele jaren geleden werd ingezet, is een rechtstreekse verwijzing naar de legendarische snoek, die in de jaren vijftig opzien baarde met veel technisch vernuft. Met de nieuwe DS mikt Citroën juist op het hogere marktsegment.

Simpel
Vier jaar geleden werd met een expositie in de Cité des Sciences in Parijs de zestigste geboortedag van de 2CV herdacht. De eend werd al voor de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld. Het moest een grote, robuuste auto zijn die ook op steenpaden uit de voeten kon en zo simpel was dat een handige sleutelaar gebreken zelf kon verhelpen. De auto werd in 1990 uit productie genomen. In totaal zijn er een kleine vier miljoen 2 CV's gebouwd. De bestelversies deden dienst als postauto, bakkerswagen of zelfs kampeerbusje.

PSA, het moederconcern van Citroën, staat diep in de rode cijfers en maakte voor de zomer bekend een fabriek te moeten sluiten. In een onderzoek dat in opdracht van de regering werd gehouden, werd in september vastgesteld dat het bedrijf te weinig aan innovatie doet en gevaar loopt aansluiting met de markt mis te lopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden