Ook BMW gelooft nu in klein en elektrisch

BMW: binnen tien jaar miljoenen elektrische auto’s...

München De Duitse autofabrikant BMW is niet langer sceptisch over een spoedige doorbraak van de elektrische auto en zet vol in op ontwikkeling ervan. ‘Het is nu het momentum. De elektrische auto staat boven aan de agenda van zowel autobedrijven als overheden. Binnen tien jaar verwachten we aanzienlijke aantallen te verkopen.’

Dit zegt Ian Robertson, lid van de raad van bestuur van BMW en verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop en marketing van de BMW (inclusief Mini en Rolls Royce). Nog geen jaar geleden verklaarde BMW dat de verwachtingen over elektrische auto’s veel te hoog gespannen waren en dat een doorbraak, als die al zou komen, nog lang op zich liet wachten.

Daarop komt de BMW-top dus terug. Robertson ontkent met zijn voorspelling mee te willen liften op de hype rond elektrische auto’s. ‘Bij BMW doen we niet aan window dressing. De ontwikkelingen gaan nu echt heel snel. Er wordt veel geld in ontwikkeling gestoken en wij gaan de technologie pushen’, aldus Robertson, die denkt dat binnen tien jaar het aandeel van elektrische auto’s tussen de 6 en 10 procent van het totaal aantal nieuwe auto’s bedraagt.

‘De prognose is dat in 2020 wereldwijd 57 miljoen nieuwe auto’s worden verkocht. Miljoenen daarvan zullen elektrisch aangedreven zijn.’

Dat elektrische auto’s ongeschikt zijn voor lange ritten omdat de actieradius beperkt is en het uren duurt voordat de batterijen weer zijn opgeladen, hoeft de doorbraak volgens hem niet in de weg te staan. ‘Voor dat soort situaties willen wij nieuwe diensten gaan aanbieden. De klant kan bijvoorbeeld voor zijn vakantie naar Frankrijk een auto met brandstofmotor meekrijgen. BMW wil mobiliteit gaan verkopen, niet langer alleen maar auto’s.’

Bestuursvoorzitter van BMW Norbert Reithofer zei woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers dat BMW het verdienmodel van technologiebedrijf Apple als goed voorbeeld ziet. ‘Dat bedrijf verdient niet alleen meer geld met hardware, zoals de iPhone, maar ook met allerlei softwarediensten. De komst van de elektrische auto maakt dat wij ook de richting van dienstverlener op gaan’, aldus Reithofer.

Naast elektrische auto’s gaat BMW zich ook toeleggen op de ontwikkeling van hybride auto’s, waarbij de wagen zowel door een traditionele brandstofmotor als door een batterij wordt aangedreven. Vooralsnog zijn het vooral Japanse automerken als Toyota en Honda die in dit segment succesvol opereren. ‘Binnen tien jaar zal 30 procent van alle nieuw verkochte auto’s hybride zijn’, verwacht Robertson.

Hij erkent dat BMW ook een financieel belang heeft bij de ontwikkeling van zuinigere auto’s. Vanaf 2012 moet volgens Europese regelgeving de gemiddelde uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s van een fabrikant niet hoger zijn dan 130 gram CO2 per kilometer. Wie meer uitstoot, riskeert miljoenen euro’s aan boetes. In 2020 wordt de maximum uitstoot verlaagd naar 100 gram.

Bij BMW bedraagt de gemiddelde uitstoot nu 150 gram. ‘Elektrische auto’s stoten nul CO2 uit. Als we er daarvan veel verkopen, gaat ons gemiddelde omlaag’, aldus Robertson.

Mede om die reden wil BMW ook kleine zuinige auto’s op de markt brengen, vergelijkbaar met de Mini. ‘We gaan samen met Mini een onderstel bouwen voor een nieuwe kleine auto’, zegt Robertson. Daarnaast speelt het bedrijf met een kleine luxe auto in op de alsmaar toenemende populariteit van kleine auto’s.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden