Ook Amsterdam weert oude dieselbusjes uit de binnenstad

In navolging van de gemeente Utrecht gaat ook Amsterdam oude dieselbusjes weren uit de stad. Vertegenwoordigers van bedrijfsleven en autolobby die zich aanvankelijk verzetten tegen de maatregel, zijn daarmee nu akkoord. Vanaf 2017 mogen bestelbusjes van vóór 2000 de stad binnen de ring A10 niet meer in.

Zouden deze busjes nog wel de Amsterdamse binnenstad in mogen?Beeld ANP

Een inrijverbod voor oude dieselpersonenauto's, zoals in Utrecht, komt er in Amsterdam definitief niet. Maar vanaf volgend jaar komen 'oude personenauto's', zowel op diesel als op benzine, niet meer in aanmerking voor een nieuwe parkeervergunning. Welke leeftijdsgrens daarbij gaat gelden is volgens een woordvoerder van wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) nog niet bepaald.

Elektrische auto's daarentegen krijgen binnen hun vergunninggebied voorrang in de wachtrij voor een parkeervergunning. Het netwerk van elektrische oplaadpunten in Amsterdam wordt uitgebreid van 1.500 stekkerpunten nu tot 4.000 over drie jaar.

De milieuzone van de hoofdstad werd in 2008 ingesteld voor oude vrachtauto's en zou wat betreft het vorige stadsbestuur, met PvdA en GroenLinks, ook gaan gelden voor oude bestelbusjes en personenauto's op diesel. Zij veroorzaken relatief veel luchtvervuiling. Veel bedrijven en oude-autobezitters kwamen daartegen in verzet en de nieuwe coalitie van VVD, D66 en SP beloofde de plannen te herzien.

Ontheffingsregeling

Woensdag tekenen de gemeente en vijf ondernemersorganisaties een convenant waarin de bedrijven medewerking beloven aan het weren van oude dieselbusjes. Het aantal gedupeerden van die maatregel blijkt klein. Vorig jaar bleek uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam dat van de twintigduizend bestelbusjes die in de spits de stad in- en uitrijden, er slechts zeshonderd van vóór 2000 zijn. Over twee jaar zijn dat er waarschijnlijk nog minder.

Ontheffingen voor de maatregel zitten er niet in. Een aannemer met een te oude dieselbus kan vanaf 2017 geen klussen meer aannemen binnen de milieuzone, erkent de woordvoerder. 'Daar moet hij vanaf nu rekening mee houden.' Het bedrijfsleven wilde wel een ruimhartige ontheffingsregeling. Het 'meningsverschil' daarover met de gemeente is als aparte bepaling toegevoegd aan het convenant.

Volgens de afspraken gaan bedrijven en gemeente jaarlijks 3,5 miljoen autokilometers beperken of verschonen binnen de ring A10. Bijna een miljoen kilometer wordt vermeden door zakelijke automobilisten van grote werkgevers buiten de spitsuren te laten rijden; vermoedelijk door wijziging van de standaard kantooruren. Werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft beloofd dat voor elkaar te krijgen.

Openbaar vervoer

Nog eens 800 duizend kilometers worden vermeden door de oprichting van zeker twee uitgiftepunten waar winkeliers hun goederen kunnen laten afleveren, zodat een vervoerder die kan bezorgen op tijdstippen dat de winkelier er nog niet is. Transport en Logistiek Nederland gaat daarvoor zorgen.

De gemeente beloofde al eerder dat alle openbaar vervoer in de stad over tien jaar elektrisch zal zijn, inclusief alle stads- en streekbussen. Het Rijk gaat die maatregel waarschijnlijk steunen met een subsidie van ruim 12 miljoen euro. Taxi's die deels (hybride) of helemaal elektrisch rijden, krijgen voorrang bij de taxistandplaats bij het Centraal Station. De gemeente zelf bestelt alleen nog elektrische taxi's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden