'Onze auto's moeten kopers verleiden'

Renault-ontwerper Van den Acker: liever een Laetitia Casta op wielen dan een Kate Moss. Hoe sexy is het zelfrijdende model de Symbioz?

Studiemodel Renault Symbioz.

In de bijna tien jaar dat hij chef design is bij Renault, heeft Laurens van den Acker (52) het destijds ingedutte merk weer tot leven gewekt. Van den Acker maakte de vormgeving flitsender en bracht meer lijn in de diverse modellen, wat terug te zien is in de verkoopcijfers van het Franse merk. Sinds het dieptepunt in 2009 is het marktaandeel gestegen van 6 procent naar 9 procent en is Renault de vierde autoverkoper van Nederland.

Nu staat Van den Acker voor zijn tweede uitdaging: wat gaat elektrificatie en zelfrijdend betekenen voor het auto-ontwerp? De Nederlander gaf bij de TU Delft, waar hij ooit studeerde, een stoomcursus autodesign aan de hand van de Symbioz, een studiemodel voor de Renault van de toekomst.

Van den Acker heeft Renault weer geil gemaakt, schreef de autorecensent van NRC Handelsblad. Wat vindt u van die typering?

'Dat was wel mijn bedoeling. Renault was te platonisch geworden. Als ik naar de oude Scénic keek, was het alsof ouders de chauffeurs van hun kinderen waren. Alsof ze niet meer van elkaar hielden.'

Renault was te afstandelijk geworden?

'We zijn een Frans merk. Negen van de tien kopers van een Renault houden ook van Frankrijk, het land van de verleiding pur sang, het land van cultuur en levensgenieten. Onze auto's moeten kopers verleiden. Ik wilde meer een Laetitia Casta op wielen maken dan een Kate Moss, bij wijze van spreken.

De auto-industrie staat voor grote veranderingen. Auto's worden elektrisch en zelfrijdend. Hoe gaan deze ontwikkelingen het ontwerp veranderen?

'Deze twee aspecten vormen een gouden driehoek, samen met het feit dat auto's nu constant met internet verbonden zijn. Door zelfrijdend kun je andere dingen gaan doen, bijvoorbeeld tijdens een lange rit van Parijs naar Amsterdam. Om films te kunnen kijken en je e-mail te kunnen lezen, moet de auto online zijn. En als ik zelf niet meer hoef te rijden, dan wil ik mijn benen over elkaar kunnen slaan. Dan heb je meer ruimte nodig. Die komt van elektrificatie. Een elektromotor heeft maar 60 procent van de ruimte nodig van een thermische motor en de accu kun je mooi in de bodem verstoppen en in allerlei hoekjes in de auto. Dit betekent dat je in het interieur ruimte kunt creëren terwijl de buitenkant compact blijft.'

De mogelijkheden die dat biedt, zijn terug te vinden in de Symbioz, een studiemodel van Van den Acker dat afgelopen herfst tijdens de autobeurs in Frankfurt - hol van de leeuw voor het Franse Renault - werd onthuld.

Renault-ontwerper Laurens van den Acker.

De Symbioz is van binnen revolutionair, maar oogt van buiten nog als de auto die we kennen. Waarom de buitenvorm niet radicaal veranderd?

'Toen we begonnen met tekenen, gingen we uit van een auto waarin je leeft, met een interieur als een huiskamer. We dachten: dan heb je een soort busje nodig en begonnen een Espace-achtig model te tekenen. Dat leverde een probleem op. Rijden op de snelweg, met 130 tegen de wind in, vreet energie. De accu is dan veel sneller leeg. We begonnen met een auto die zo hoog was als een Espace, maar hij werd steeds lager en we eindigden met een auto die veel aerodynamischer was. Aerodynamica blijft dus een grote rol spelen bij elektrificatie en autonoom rijden.'

Waardoor het exterieur niet enorm verandert. Van binnen gebeurt dat wel?

'In de Symbioz hebben we veel glas gebruikt, zodat je goed om je heen kunt kijken als je niet zelf rijdt. Je zit als in een tgv.'

Het interieur van de Symbioz past zich aan aan de modus waarin wordt gereden. Als dat volledig zelfstandig gebeurt, verdwijnt het stuur, wordt het dashboard groter, zodat je er dingen op kunt leggen en draaien de voorste stoelen zich 180 graden om, in een elegante dans waarbij de stoelen over een rails op de vloer heen en weer schuiven, zodat passagiers tegenover elkaar komen te zitten, laat Van den Acker zien terwijl hij om de auto loopt.

In deze opstelling rijden twee mensen achteruit. Willen we dat? In de trein zoeken de meeste passagiers stoelen die naar voren gericht zijn.

'Ik ook, ik word misselijk van achteruitrijden. Of mensen dit willen, kun je ook uitzoeken met een conceptmodel als dit. Als een auto zelf rijdt, vergt dat ander rijgedrag dan met een mens achter het stuur. Als je zelf stuurt, kun je kwiek rijden, even ergens snel tussendoor schieten. In een autonome auto worden passagiers daar ziek van, en onzeker. Als een auto supercomfortabel rijdt, dus heel zachtjes remt en rustig van baan wisselt, krijg je een compleet andere rijervaring. En belangrijker nog: je krijgt vertrouwen in de auto. Het is heel belangrijk voor autonome auto's dat ze goed anticiperen, zodat je als passagier niet de indruk krijgt dat de computer het niet ondercontrole heeft.'

Nu de Symbioz zo voor u staat, wat vindt u het mooiste detail?

'De constructie met het zwevende glas, het materiaalgebruik met stof, gebleekt hout en marmer. Maar het money shot vind ik dat we nu tegenover elkaar zitten te praten in een prachtig object. Dat je samen reist en geniet van de omgeving. Hier zie je dat de toekomst aantrekkelijk is. Dat moet ook wel, anders wil je er niet naartoe.'


Extra woonkamer

Met het studiemodel Symbioz kijkt Renault vooruit tot 2030. Ontwerper Laurens van den Acker zegt dat de auto in huis kan worden geparkeerd, als extra woonkamer. In 2023 moet een 'echte' voorloper van het concept in de showrooms staan. 'Waarom parkeer je zo'n mooi object 300 meter verderop in een donkere parkeergarage? Als auto's straks elektrisch zijn en ze geen schadelijke uitlaatgassen meer uitstoten, kun je hem binnen zetten. En als ze online zijn, kun je ze verbinden met je huiselijke ecosysteem. Dat de Symbioz de woonkamer ingaat, is dus een beetje provocatief, maar niet heel ver weg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden