Onvrede over stijgende bankkosten, maar de klant blijft zitten waar hij zit

Bijna een op de vijf Nederlanders wil overstappen van bank, maar slechts 4 procent heeft dat de afgelopen jaren ook echt gedaan. Een grote meerderheid vreest dat het te veel gedoe geeft. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een enquête onder 12 duizend panelleden.

Een klant gebruikt een pinautomaat van de ING bank. Beeld ANP

Volgens de belangenorganisatie hebben klanten alle reden om kritisch naar hun huisbank te kijken. De tarieven die zij voor hun betaalpakketten betalen, stijgen jaar in jaar uit. Die prijzen zouden niet in verhouding staan tot de teruglopende dienstverlening en de extreem lage spaarrente.

Waar moet ik dan heen?

* SNS Betalen, Knab Plus en Moneyou (onderdeel van ABN Amro) behoren volgens de Consumentenbond tot de goedkoopste betaalpakketten. 

* De organisatie biedt een speciale tool waarmee klanten kunnen nagaan welke bank het beste is voor hen. 

* Voor wie van bank wil wisselen is er de handige overstapservice.  Bijschrijvingen worden dan bijvoorbeeld dertien maanden lang doorgeleid naar de nieuwe rekening.

Stijgende kosten

Sinds eind vorig jaar betalen klanten van SNS en ASN Bank 10 procent meer voor hun betaalpakket. Ook bij Triodos, ABN Amro en Rabobank stijgen de kosten. Bij ING blijven de prijzen gelijk, maar die bank voerde in de voorbije jaren al stevige tariefsverhogingen door. Tegelijkertijd sluiten banken in hoog tempo lokale filialen en pinautomaten. Zo stootte Rabobank sinds 2014 een kwart van al haar kantoren af. Desondanks heeft die bank nog altijd het meest uitgebreide netwerk in Nederland.

De banken wijzen de kritiek op hun prijzen van de hand. Een woordvoerder van ING merkt desgevraagd op dat, behalve de resterende servicepunten en bankautomaten, ook digitaal bankieren aanzienlijk investeringen vereist. ‘Onze mobiel bankieren app wordt dagelijks 5,1 miljoen keer geraadpleegd. Op die manier kunnen klanten eenvoudig hun bankzaken regelen, maar dat is echt niet gratis voor ons.’

10 miljard winst

Deze maand kwamen de banken naar buiten met juichende jaarcijfers. De grote drie – ING, Rabobank en ABN Amro – maakten in 2018 opgeteld 10 miljard euro winst. Dat staat in schril contrast met de spaarrente. Die is voor de meeste klanten gedaald tot een minieme 0,03 procent. Volgens de banken is die lage rente niet hun schuld. Zij wijten het aan het beleid van de Europese Centrale Bank. Hierdoor is er geld in overvloed, en zit niemand te springen om het spaarvarken van de kleine particulier.

Die klant blijft ondertussen zitten waar hij zit, alle ophef ten spijt. Zelfs ING, dat afgelopen jaar in het nieuws kwam met zowel een salarisrel rond topman Ralph Hamers als een witwasschandaal, ziet het aantal klanten (in totaal 8 miljoen) niet afnemen. De Consumentenbond geeft de schuld aan de rompslomp die wisselen van bank nog altijd oplevert. Veel klanten kunnen hun rekening niet zomaar opzeggen, omdat zij dan geen korting meer krijgen op de hypotheekrente. 

Het grootste struikelblok is en blijft dat overstappers hun rekeningnummer niet kunnen meenemen. ‘Als consumenten en bedrijven een uniek nummer - zoals een telefoonnummer – krijgen om mee te betalen, kunnen ze dat nummer meenemen als ze wisselen van bank’, schrijft de Consumentenbond.

Meer lezen?

Het winstwonder van ING: waarom is de grootste bank van Nederland zo ongenaakbaar?

Alles is duurder geworden in 2019? Met deze tips houdt u de financiële pijn beperkt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden