Onverwacht grote winst bij VW en Mercedes

Twee grote Duitse autofabrikanten presenteerden donderdag een verrassende verdubbeling van de winst in het tweede kwartaal. Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, en het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler, de vijfde autoproducent ter wereld, profiteerden van nieuwe modellen en fikse reorganisaties....

Beide ondernemingen worden geconfronteerd met traag aantrekkende verkopen en omvangrijke saneringsoperaties waarbij vele tienduizenden banen moeten verdwijnen.

Volkswagen, de producent van onder meer VW, Audi en Skoda, wil van twintigduizend werknemers af. Om dit te financieren, heeft topman Bernd Pischetsrieder onder meer het autoverhuurbedrijf Europcar verkocht. Deze verkoop droeg in belangrijke mate bij aan de winst.

In de afgelopen drie maanden werd 906 miljoen euro gereserveerd voor de herstructurering bij Volkswagen. Meer dan tweeduizend werknemers zijn al met een bonus vertrokken. Daarnaast komen ruim veertienduizend personeelsleden in aanmerking voor vervroegd pensioen.

Hard gaat de leegloop nog niet. VW is met handen en voeten gebonden aan een overeenkomst met de vakbonden uit 2004. In ruil voor bevriezing van de lonen werd toen een baangarantie afgegeven. De enige manier voor VW om grote aantallen werknemers kwijt te raken, is op basis van vrijwilligheid.

Daarnaast moet ook de arbeidsproductiviteit omhoog. De fabrieken draaien op 80 procent van hun capaciteit; BMW zit op 97 procent, Toyota op 93 procent. Vorig jaar hoopte Volkswagen nog de werkweek te verlengen zonder bijbehorende loonsverhogingen, door te dreigen de productie van de bestseller, de Golf, naar het buitenland te verplaatsen.

In het tweede kwartaal profiteerde het bedrijf van de belangstelling voor luxe sedans als de nieuwe VW Passat en de Audi A4.

De Volkswagen-groep zag de autoverkoop met 8 procent toenemen tot 26,6 miljard euro. De nettowinst kwam in het afgelopen kwartaal uit op 859 miljoen euro tegen 333 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat bedroeg 1,3 miljard euro.

DaimlerChrysler, met merken als MercedesBenz, Chrysler, Jeep en Smart, zag de kwartaalwinst fors oplopen tot 1,81 miljard euro tegen 737 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het concern profiteert hiermee van eerder ingezette reorganisaties. De winst verraste de analisten, die een winst van 787 miljoen euro hadden verwacht.

Ook DaimlerChrysler kampt met te veel personeel. Topman Dieter Zetsche wil vijftienduizend man kwijt, het hoofdkwartier terugverhuizen naar de fabriek en de komende jaren vijftig nieuwe modellen presenteren.

Om de concurrentie met BMW en Lexus aan te kunnen, rekent Mercedes op de nieuwe B-klasse (een kleine MPV) en de luxueuze S-klasse. Daarnaast moet het verlieslijdende Smart een nieuw leven beginnen, onder meer in de VS.

In totaal verkocht DaimlerChrysler in het tweede kwartaal 3 procent minder auto’s. Dat was vooral te wijten aan een lagere vraag naar trucks en een daling van de verkoop bij Chrysler. Het bedrijfsresultaat bij Chrysler daalde van 544 miljoen euro een jaar eerder tot 51 miljoen euro. Kortingsacties en concurrentie uit Japan waren hier debet aan. Het luxemerk Mercedes-Benz verkocht 6 procent auto’s meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden