‘Ontwikkelingshulp 2.0’ met 1 procent inkomen

De 1%Club stelt een gewetensvraag. Kun jij 1 procent missen van elke cappuccino, van elk concertkaartje en van elke vakantiereis?

De sleutelwoorden: duidelijkheid en transparantie. De 1%Club is een gratis marktplaats voor concrete projecten van relatief kleine hulporganisaties. Die organisaties, waaronder ook particulieren, vermelden nauwkeurig de kosten van een aangemeld project, inclusief begeleidende foto’s en plan van aanpak. 500 euro voor een fietsproject in Ghana bijvoorbeeld, of 3.033 euro voor de aanleg van een waterleiding in Mauritanië. Donateurs creëren een profieltje à la Hyves en kiezen zelf in welk project ze hun geld stoppen. Via de website komt het direct bij de projectleiders terecht.

Dat mag overigens best minder zijn dan 1 procent, zegt Bart Lacroix (33), een van de initiatiefnemers van de club. En geld is geen must, 1 procent tijd of kennis volstaat ook.

Onder generatiegenoten merkte Lacroix de behoefte om hulpprojecten direct te steunen. ‘Bij grotere hulporganisaties is het nooit helemaal duidelijk wat er aan de strijkstok blijft hangen. Maar mensen van mijn generatie zijn erg pragmatisch, die willen zien wat er met hun geld gebeurt.’ Hij omschrijft zijn initiatief als ‘ontwikkelingssamenwerking 2.0’, verwijzend naar de grote, persoonlijke invloed van individuele gebruikers in een moderne internetcommunity.

Het idee voor de website ontstond toen Lacroix als ontwikkelingsmedewerker van Voluntary Services Overseas (VSO) tweeëenhalf jaar in Tanzania verbleef. Daar werkte hij aan kleinschalige projecten die opvallend effectief bleken te zijn. Het weblog dat hij bijhield, werd behalve door vrienden en familie ook steeds meer door onbekenden bezocht. ‘Mensen gingen zelfs geld en spullen sturen. Dat idee hebben we verder uitgewerkt.’

Joost Dam (33) van de Stichting Viafrica zamelt via de 1%Club geld in voor een computerlokaal in Tanzania. Hij denkt dat de website kan slagen wanneer donateurs en projectleiders en masse met elkaar in contact komen. ‘Je hebt een grote kritische groep nodig. Mensen die inhoudelijk op projecten reageren, kritiek durven geven. Dat wordt moeilijk, maar het kan zeker lukken.’

Lacroix hoopt op een succesvolle bottom-up-werking. ‘Onze leden nodigen weer nieuwe leden uit. Dat kan goed werken. Voor Hyves is tenslotte ook nooit reclame gemaakt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.