Ontmanteling van imperium wordt taaie klus

Erik de Vlieger stopt ermee, zei hij dinsdag. Maar kan De Vlieger zomaar stoppen? En waar trekt hij dan precies de stekker uit?...

Het meeste geld van De Vlieger zit in zijn vastgoed-bedrijf, Imca Vastgoed, waarvan hij 80 procent van de aandelen bezit. De totale waarde van de Imca-kantoren, winkels en bedrijfspanden bedraagt - volgens de schatting van uitgever PropertyNL - het astronomische bedrag van 3,6 miljard euro. Daarmee is Imca in korte tijd uitgegroeid tot de vierde projectontwikkelaar van Nederland.

De Vlieger maakte dinsdag bekend zijn vastgoedtak te verzelfstandigen. Hij zou zijn belang in Imca Vastgoed al deels verkocht hebben aan het zittende management.

Volgens een ingewijde notaris, die niet met zijn naam in de krant wil, is zo'n overdracht echter uitermate complex, en is het de vraag of het Imca-management de financiering rond zou kunnen krijgen. Een andere constructie, waarbij derden op papier de baas worden bij de Imca-onderdelen, terwijl De Vlieger op de achtergrond nog steeds de feitelijke eigenaar is, lijkt waarschijnlijker.

Dat zou een ultieme poging zijn de banken gerust te stellen. Die zijn minder happig op het zakendoen met De Vlieger, als gevolg van de aanhoudende negatieve publiciteit rondom de zakenman.

De argwaan van de banken heeft twee oorzaken: de recente drugs- en witwasverhalen over de luchtvaartbedrijven van De Vlieger, en zijn banden met de vermoorde vastgoedtycoon Willem Endstra. Endstra en De Vlieger deden namelijk inniger zaken dan het zich liet aanzien, zo is de afgelopen maanden gebleken.

Zo waren beide ondernemers betrokken bij de ontwikkeling van vliegveld Niederrhein, vlak over de Duitse grens bij Nijmegen. Op dit vliegveld zou Endstra moordplannen beraamd hebben op topcrimineel Willem Holleeder. Ook in de affaire rond het Amsterdamse café Raffles duiken de namen van De Vlieger en Endstra op.

In dit café, waar inmiddels een vestiging van de Three Sisters-keten van horeca-ondernemer Sjoerd Kooistra gevestigd is, zou Harm Prins ernstige bedreigingen hebben geuit aan het adres van de toenmalige eigenaar van het café, Alberto Fernandez. De arrestatie van Prins, de grote man bij de luchtvaartbedrijven van De Vlieger, vormde de opmaat voor het koningsdrama dat zich nu voltrekt bij de Amsterdamse ondernemer.

Het is dit soort verhalen dat de banken op de kast jaagt. Zij zijn zich de afgelopen jaren meer gaan bekommeren om hun imago.

'Geen bank wil De Vlieger op dit moment meer financieren', zegt een kenner van de vastgoedwereld, die niet met zijn naam in de krant wil. 'En het is zelfs de vraag of Imca het redt als De Vlieger terugtreedt.'

Financier van twee grote projecten van De Vlieger is ABN Amro-dochter Bouwfonds Property Finance. Deze ontwikkelt samen met Imca het kantoren- en winkelcomplex Babylon bij treinstation Den Haag CS en de Millenniumtoren in Amsterdam. Deze bijna honderd meter hoge toren bij Station Sloterdijk is een van de hoogste gebouwen van de stad. De Vlieger zegt niet alleen zijn vastgoedbedrijf te willen verkopen aan het management. Datzelfde zou gelden voor zijn media-activiteiten, waaronder de huis- aan huiskranten van Weekmedia BV en de Engelstalige Amsterdam Times en The Hague Times. Idem dito voor de noodlijdende luchtvaartbedrijven, gegroepeerd in de ExelAviationGroup.

Er zijn meer vragen over de zakenman. Stel dat het De Vlieger inderdaad lukt deze bedrijfsonderdelen te verkopen, dan levert dat hem een bedrag op dat in de buurt komt van de 130 miljoen euro - de geschatte omvang van zijn vermogen? En als hij daadwerkelijk zo rijk is, waarom steggelt hij dan met belastingdienst, accountants, werknemers en aandeelhouders over betalingen van enkele tonnen en minder?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden