Onlinesupermarkt Picnic wekt interesse rijke families

Heeft online boodschappen de toekomst?

Is de onlinesupermarkt Picnic met gratis bezorgdienst een bedrijf met enorme potentie, of blijft het altijd een lastige mug tussen giganten als Albert Heijn en Jumbo? Een aantal investeerders stopt er 100 miljoen euro in.

In Amersfoort worden bestellingen verwerkt voor Picnic. Na Amersfoort, Utrecht en Almere breidt het bedrijf uit naar Delft, Leidschendam, Voorburg, Ede en Veenendaal. Beeld Hollandse Hoogte

Wat maakt de kleine onlinesupermarkt Picnic zo bijzonder dat vier vermogende Nederlandse families bereid zijn er 100 miljoen euro in te steken? Het wapen waarmee de jonge start-up in de hevig concurrerende supermarktbranche vaste voet aan de grond hoopt te krijgen, is zijn gratis bezorgdienst. Picnic, dat anders dan de overige supermarkten geen cent kwijt is aan fysieke winkels, typeert zichzelf als 'een moderne melkboer'.

Het start-upbedrijf van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys heeft dinsdag de ambitie uitgesproken om zijn bezorgservice van het testgebied Amersfoort-Almere-Utrecht uit te breiden naar de rest van Nederland. Eind dit jaar moet dat tweeduizend banen opleveren en op termijn zelfs tienduizend. De eerstvolgende vijf gemeenten waar Picnic boodschappen thuis gaat afleveren zijn Delft, Leidschendam, Voorburg, Ede en Veenendaal.

De geldschieters

De kapitaalinjectie van 100 miljoen is een van de omvangrijkste van de laatste jaren in een Nederlandse start-up. De geldschieters zijn de investeringsvehikels van de families Fentener van Vlissingen (SHV Holding), Hoyer (rijk geworden met een belang in Heineken), Van der Wal (Boni Supermarkt) en De Rijcke (Kruidvat). Met de investering verwerven de vier families een aanzienlijk minderheidsbelang in Picnic. De families Hoyer, Van der Wal en De Rijcke staken eerder ook al geld in Picnic.

Oprichters Beckers en Nieuwenhuys worden bijgestaan door Michiel Muller (ex-Tango en -Route Mobiel), Bas Verheijen (ex-Albert Heijn en -C1000) en Bouke van der Wal, eigenaar van supermarktketen Boni.

Bart Coopmans van NPM Capital, het investeringsfonds van de familie Fentener van Vlissingen, vindt Picnic een bedrijf 'met enorme potentie'. Retaildeskundige Paul Moers (ex-Albert Heijn) daarentegen noemt de kapitaalinjectie van 100 miljoen 'verbazingwekkend' en 'een miskleun' van de investeerders. Hij beschouwt Picnic als een klassiek voorbeeld van een start-up waar de woorden steevast groter zijn dan de daden. 'Ze gaan het nooit waarmaken', denkt hij. 'De giganten Albert Heijn en Jumbo laten zich door Picnic echt niet de kaas van het brood eten. Met een omzet van 13 miljoen euro op een totale levensmiddelenmarkt van 36 miljard euro is Picnic niet meer dan een mug.'

Picnic zelf zegt inmiddels een omzet te realiseren van 30 miljoen euro. Winst maakt het bedrijf nog niet. De markt voor de bezorging van levenmiddelen is klein (2 procent). Veel Nederlanders vinden het juist leuk om naar de supermarkt te gaan voor hun boodschappen, zegt Moers, zeker nu de branche in grotere supermarkten allerlei horeca-activiteiten koppelt aan het reguliere aanbod van levensmiddelen. Boodschappen doen wordt zo voor menigeen minder saai.

Beperkt assortiment

Circa 30 duizend Nederlandse huishoudens hebben tot nu toe een of meerdere keren gebruikgemaakt van Picnics online bestel- en bezorgservice. Picnic levert de boodschappen thuis af met smalle, elektrische bestelwagentjes. Uit enquêtes van marktonderzoeksbureau GfK komt naar voren dat consumenten meer dan gemiddeld tevreden zijn over hun contact met Picnic-bezorgers. 'Als nadeel noemen ze dat Picnic een beperkt assortiment heeft', zegt Joop Holla van GfK. 'Een Picnic-klant zal er vaak nog een andere supermarkt naast nodig hebben.'

Verwacht Holla dat Picnics concept gaat aanslaan in Nederland? 'Wat vaststaat is dat ze fors zullen moeten investeren in hun logistieke operatie. Of die investering wordt terugverdiend, is de vraag.'

Mede-oprichters Michiel Muller (l) en Joris Beckers tijdens de persbijeenkomst van online supermarkt Picnic. Beeld anp

Lees verder:

'Online' verovert supermarkt, thuisboodschappen steeds populairder

Nederland heeft de meeste supermarkten per vierkante kilometer, een winkel is nooit ver weg. Toch is het aantal onlinebestellers enorm gegroeid. 'Het is een luxe waarvoor ik graag betaal.' (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.