Online sportspullen verkopen is juist een groeimarkt

De man achter de succesvolle sportwebwinkel Futurum was niet verrast door het einde van Perry en Aktiesport. 'In het midden wil je niet zitten.'

null Beeld Guus Dubbelman
Beeld Guus Dubbelman

' Heel toevallig sprak ik vorige week, toen er nog niets in het nieuws was gekomen, met een collega over Perry Sport. Ik vroeg hem: wat denk jij dat er gaat gebeuren? Zijn antwoord: het gaat heel lastig voor ze worden. Een paar dagen later kregen we al gelijk. Ik zeg dat niet uit trots, maar om aan te geven dat het eraan zat te komen, dat eigenlijk niemand in de branche verrast is dat dit soort winkels omvallen. Net zoals niemand ook verrast zal zijn als Intersport over een paar jaar is weggedrukt.'

Extra marktaandeel

De koning is dood, leve de koning. Want hoe vervelend het faillissement van Perry Sport ook is voor Perry Sport, voor Harmen van der Meulen betekent het extra marktaandeel. En over groei had hij al niet te klagen als eigenaar en oprichter van FuturumShop.nl, de grootste sportwebshop van Nederland, met een jaaromzet van 24 miljoen euro, gespecialiseerd in wielrennen en hardlopen.

Vooropgesteld: aan de branche ligt het niet. Nederlanders vinden hun gezondheid steeds belangrijker, waardoor er meer en fanatieker wordt gesport dan ooit. Consumenten geven ook steeds meer geld uit aan sportspullen; de verwachting is dat in 2016 de totale brancheomzet met zo'n 2 procent toeneemt.

Maar dat geld wordt niet evenredig verdeeld, bleek deze week met het faillissement van Perry Sport en Aktiesport - twee bedrijven die niet wisten te profiteren van de toegenomen populariteit van sport, vanwege hun plek in het middensegment. 'In het midden heeft een klant eigenlijk niet zo veel te zoeken', zegt Van der Meulen in zijn kantoor. 'Jij gaat als fanatieke hardloper echt geen schoenen kopen bij Perry, want die zijn niet goed genoeg. En als beginnende jogger ga je ook niet naar Perry, want daarvoor is alles net te duur. De aanbieders in het midden zijn gewoon niet bij machte de instapprijzen van het lage segment te bieden, en ze hebben ook niet de kennis in huis om de echte liefhebbers, de hobbyisten, te adviseren. Tja, dan heb je een probleem. Waarom zou je als klant naar Perry gaan als je iets anders nodig hebt dan tennisballen?'

Waar verloren wordt, zijn ook winnaars - zeker in de sport. Zo rukt het Franse Decathlon, de sportequivalent van MediaMarkt, flink op aan de onderkant van de markt, terwijl ook specialisten als outdoorwinkel Bever of hardloopzaak Run2Day profiteren van de toenemende hardloop- en fietsgekte. Toch zijn de echte winnaars in deze branche vooralsnog de gespecialiseerde webwinkels. Waar de gemiddelde webshop in het eerste halfjaar van 2015 18 procent extra omzet kon bijschrijven, lag dat percentage voor sportwebwinkels tegen de 50 procent, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gfk. Vooral fiets- en hardloopaanbieders doen het bovengemiddeld goed.

'De onlinemarkt voor sportartikelen groeit inderdaad hard de laatste jaren', zegt Van der Meulen, 'maar dat komt vooral omdat we aan een inhaalslag bezig zijn. Toen ik in 1999 begon, weet ik nog dat iedereen zei: Harmen, wat doe je? Niemand, maar dan ook niemand zal ooit online fietsschoenen kopen. En als ik heel eerlijk ben, heb ik daar zelf ook best vaak aan getwijfeld. Ik fietste zelf tot 2005 wedstrijden en al die tijd was ik mijn eigen beste klant. Ik verdiende wel geld, maar winkels als bol.com en Coolblue, die op hetzelfde moment waren begonnen als ik, zag ik miljoenenomzetten draaien. Ik deed dat bij lange na niet. Wat doe ik fout, dacht ik. Hoe kan dit?'

Het antwoord kwam toen Van der Meulen toevallig een lading mp3-spelers binnenkreeg en die - waarom ook niet? - online plaatste, waarna de orders opeens binnenvlogen. 'Toen begreep ik het: de elektronicamarkt is gewoon veel verder dan die van sportartikelen. Ik zei tegen mezelf: je hebt gewoon wat tijd nodig. Geduld!'

Van simpel naar ingewikkeld

De populariteit van online verkopen lijkt zich inderdaad volgens een vast patroon te ontwikkelen: van simpel naar steeds ingewikkelder. Het begon met boeken, verkocht door webshops als Amazon en bol.com - simpele artikelen die je niet hoeft te proberen, die goedkoop zijn en bovendien door een brievenbus passen. Daarna volgde de elektronica, al iets duurder en groter, maar nog altijd vrij rechttoe, rechtaan. Vervolgens bestormden winkels als Zalando de markt met kleding en schoeisel en nu is het de beurt aan gespecialiseerde sportartikelen. Met een beetje fantasie is zelfs te stellen dat de faillissementsgolf in de winkelstraten zich volgens datzelfde patroon ontwikkelt. Van Selexyz, via It's, Dixons en Dynabyte naar Mexx, Miss Etam en V&D tot de laatste paar weken Pro Sport, Aktiesport en Perry Sport.

Koren op de molen van Van der Meulen, die inmiddels zo'n 280 duizend Futurum-pakketjes per jaar laat bezorgen en 54 man personeel in dienst heeft. De volgende stap is om een reeks fysieke winkels te openen. 'Dat zijn geen keiharde winkels in de klassieke zin des woords. Daar geloof ik namelijk niet in. In een winkel worden klanten te vaak teleurgesteld omdat net niet het juiste model aanwezig is, net niet de juiste kleur, net niet de juiste maat. Onze winkels moeten vooral een plek zijn gericht op service. Waar de klant zich volledig kan laten opmeten zodat hij precies de juiste racefiets koopt. Dat wordt gewaardeerd, merken we nu al. Rondom onze eerste winkel in Amsterdam is de online-omzet direct toegenomen.'

Want online zit de winst. In het geval van Futurumshop komt die voor ongeveer 80 procent uit de verkoop van fietsen en fietsaccessoires en voor 20 procent uit producten gelieerd aan hardlopen. 'En bij die twee sporten blijft het ook. Daarin zijn we nu gespecialiseerd en ik wil wegblijven van het midden. Kijk naar Perry, kijk naar Aktiesport. Ik ken de ondernemers achter die bedrijven goed, en ze hebben lange tijd iets moois opgebouwd. Maar deze week is toch gebleken wat wij al wisten: in het midden, daar wil je niet zitten.'

null Beeld Guus Dubbelman
Beeld Guus Dubbelman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden