Online ben je bijna net zo veel kwijt als in de winkel

Slecht nieuws voor koopjesjagers: online winkelen is helemaal niet veel voordeliger dan in een 'echte' winkel. Dat blijkt uit een groot, wereldwijd onderzoek.

Beeld ANP

Het is voor de winkelier om de hoek en voor ketens als Blokker een even verrassende als geruststellende conclusie. Online winkelen bespaart consumenten nauwelijks geld in vergelijking met het traditionele winkelen.

Dat blijkt uit het eerste grote, wereldwijde prijsvergelijkingsonderzoek dat is uitgevoerd door het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston. In totaal werden de onlineprijzen van 24 duizend producten bij 56 winkelketens in tien landen vergeleken met die in de winkels zelf. In 72 van de 100 gevallen waren de prijzen precies gelijk. Met name bij de aankoop van kleding en elektronische apparatuur waren er nauwelijks verschillen. Bij drogisterijproducten en kantoorartikelen waren de verschillen het grootst, maar wereldwijd gezien is de korting bij het kopen online gemiddeld niet meer dan een verwaarloosbare 1 procent.

Voor het onderzoek, dat onder leiding stond van hoogleraar Alberto Cavallo, een prijzenexpert, werd een speciale robot ontwikkeld die het internet nazocht op de prijzen van online verkochte artikelen. Daarnaast werd een app gemaakt waarmee via crowdsourcingplatforms geworven medewerkers in de winkels de barcodes scanden van exact dezelfde goederen. Ongeveer 370 mensen wereldwijd scanden tien tot vijftig artikelen per winkel om voldoende data bij elkaar te krijgen.

Dat werd overigens niet overal op prijs gesteld. Mensen die alleen de winkel binnenkwamen voor het scannen van barcodes - showrooming genoemd - werden met name in China vaak verwijderd. Ook in de VS is het niet overal toegestaan.

Niettemin konden bijna veertigduizend observaties worden gedaan. 'Veruit de meeste winkels hebben één prijs voor hetzelfde product ongeacht de locatie of de koper', stelt Cavallo. 'De conclusie is zelfs dat internet niet heeft geleid tot meer prijsdifferentiatie, maar dat door de toenemende transparantie juist vaker dezelfde prijzen worden gehanteerd.'

Ondanks het feit dat de onlineverkopen spectaculair zijn gegroeid maken ze mondiaal gezien nog niet meer dan 6 procent uit van de totale winkelomzet: 1.529 miljard van de totale winkelverkopen v an 23.927 miljard (23,9 biljoen) dollar (21.345 miljard euro). In de VS, de bakermat van de e-commerce, is dat 10 procent.

In het onderzoek zijn niet de prijzen meegenomen van aanbieders die uitsluitend online opereren als Amazon.com, Alibaba of Ebay, omdat daar geen vergelijking mogelijk is. Maar volgens Cavallo maakt dat weinig uit voor het uiteindelijke resultaat. 'De onlineactiviteiten van grote warenhuis- en supermarktketens zoals Walmart, Carrefour, Marks & Spencer en Home Depot staan op vele vergelijkingssites. En zij moeten concurrerend zijn met de pure onlineverkopers.'

Bron: E-marketer. Beeld de Volkskrant

Het eenduidige prijsbeleid wordt door de opkomst van internet juist in het extreme doorgezet. Zo wordt de huurprijs van bepaalde winkels op duurdere locaties niet meegerekend, noch het feit dat in bepaalde steden of regio's hogere lokale belastingen (bijvoorbeeld ozb) moeten worden betaald. Theoretisch zou dat tot aanpassing van de prijzen moeten leiden maar dat gebeurt niet in de praktijk. 'Dat geldt ook voor onlineverkopen. Winkels kunnen terugvallen op hetzelfde opslag- en logistieke system, terwijl ze niet de kosten van de winkelexploitatie hebben zoals die voor huur- en personeel. Maar dat blijkt niet uit de praktijk, hoewel er grote verschillen zijn per land. In Groot-Brittannië en Australië was 91 procent van alle producten hetzelfde geprijsd en in Canada zelfs 95 procent. In de VS was dat 69 procent. Alleen in Japan worden bij onlineaankopen flinke kortingen gegeven. Hier waren de prijzen van online gekochte goederen in 55 procent van de gevallen lager. De korting kwam gemiddeld neer op 13 procent. Argentinië is het enige land waar de prijzen van online bestelde goederen in een groot aantal gevallen zelfs hoger waren. Maar daar zijn de verkopen via internet ook nog erg laag.

Het onderzoek van Cavallo maakt deel uit van het zogenoemde Billion Prices Project van het MIT waarbij getracht wordt met data van onlinewinkeliers tot betere voorspellingen van de inflatie te komen. De conclusie is dat deze cijfers heel bruikbaar zijn voor economische indicatoren. 'En dat is belangrijk omdat het een heel gedoe is en ook duur om die prijzen via winkelbezoek te vergaren', zo zegt Cavallo.

Maar voor koopjesjagers zijn de conclusies teleurstellend. Bedrijven hanteren in veruit de meeste gevallen uniforme prijzen. Online winkelen bespaart wel tijd en mogelijk ook benzine - in het geval dat iemand met gemotoriseerd vervoer naar een winkel gaat - maar het nadeel is dat je producten niet kan zien en voelen. Mensen die prijzen van spullen online en in een winkel vergelijken, zullen online kopen omdat zij dat makkelijker vinden, luidt de stelling van Cavallo. 'Online is een extra distributiekanaal voor winkels, het is geen ander distributiekanaal.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden