'Ongezond' vruchtensap heeft het verbruid bij klant

De verkoop van vruchtensappen in Nederlandse supermarkten is de laatste drie jaar fors afgenomen. Tussen 2013 en 2015 liep de sapverkoop met 9 procent terug. De afnemende populariteit is dit jaar zelfs versneld. Op basis van de verkoopcijfers tot en met week 28 lijkt het erop dat er dit jaar weer circa 9 procent minder sap de supermarktkassa zal passeren dan in 2015.

null Beeld null

De berichtgeving in de media over de ongezonde eigenschappen van de sapjes ligt volgens marktonderzoeksbureau IRI ten grondslag aan de dalende verkoop. De consument lijkt zich ervan bewust te worden dat vruchtensappen veel suikers en dus calorieën bevatten.

Dat de geperste fruitdranken niet zo gezond zijn als veel mensen dachten, blijkt ook uit de 'Richtlijnen goede voeding' die de Gezondheidsraad in november 2015 publiceerde. De suikers in versgeperst sap worden direct in het lichaam opgenomen en kunnen vervolgens in lichaamsvet worden omgezet, zo staat in deze richtlijnen te lezen.

Het Voedingscentrum verwijderde begin dit jaar de verse sappen zelfs uit de Schijf van Vijf. Op de website van het centrum staat als verklaring dat de drankjes te veel suikers bevatten en dat ze overgewicht of zelfs diabetes type 2 kunnen veroorzaken.

De verkoop van versgeperst sinaasappelsap in de supermarkt neemt volgens IRI nog wel toe. Dat is opmerkelijk omdat de gezondheidsraad ook claimt dat het glaasje verse jus bij het ontbijt niet gezond is. Ook dat bevat namelijk erg veel suiker en weinig vezels. Het eten van fruit in vaste vorm is een stuk gezonder volgens de Gezondheidsraad. De suikers en calorieën worden dan namelijk niet direct door het lichaam opgenomen.

De sterk toegenomen verkoop van water met een smaakje heeft ook een negatieve invloed op de sapverkoop. De consument kiest massaal voor dit gezondere alternatief, meldt IRI. Onder andere Spa en Crystal Clear bieden dit veelal calorieloze smaakhoudende water aan. Tot en met week 29 verkochten supermarkten bijna 25 procent meer van het smaakjeswater dan in dezelfde periode vorig jaar.

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden