Ongezellige baby-Hummer is rijdende controverse

Gereden: Hummer H3 ExecutiveKost: 76.510 euroWat doet er verder toe: Motor: 3,5 liter, 220 pk. Gewicht 2132 kg. Benzineverbruik 13,9 ltr./100 km....

Theo Stielstra

Hij is niet groter dan een BMW X5, een Volvo XC90 of een Audi Q7.

Als dat u niets zegt: het zijn de bakbeesten van de stad. En toch hoor je zelden zoveel gefoeter op de bezitters van deze types als op de bestuurders van een Hummer.

Aan de andere kant is er een clubje fanatieke aanhangers dat de auto de hemel in prijst als een rijdend droomkasteel.

Deze SUV komt vooral ter sprake als voorbeeld van ultieme horkerigheid. Een Hummer is geen auto, het is een controverse op wielen.

We namen de Hummer H3, de kleinste versie van het automerk, een dagje mee uit rijden. Een stukje snelweg, een beetje rossen over de laatste resten onbestraat terrein die nog over zijn in Nederland, en we gingen er even mee de stad in.

Het was een vermoeiende dag, en niet alleen omdat de auto nog voor de lunch moest worden uitgegraven. De auto was vooral zo vermoeiend omdat telkens moest worden uitgelegd wat de bestuurder met zo’n grote auto moet. Alleen al de verschijning voor het schoolplein leidde tot hardop gemopper en stille tegenwerking van fietsende ophaalmoeders.

Hoe kan een baby-Hummer zo omstreden zijn? Geeft het ruimtebeslag daar aanleiding toe? Niet echt: eerdergenoemde merken maken types die zeker zo groot zijn. De baby-Hummer is afgeleid van de H1, de civiele versie van wat in 1991 bekend raakte als de Humvee, de woestijnwagen waarmee het Amerikaanse leger zijn personenvervoer organiseerde tijdens de eerste Golfoorlog. Ook vergeleken met de opvolger, de H2, ofwel de kinder-Hummer, is de H3 wat volume betreft niet imposant.

Dat de Hummer zich in de praktijk nauwelijks laat inparkeren, moet de berijder zelf weten. De achterramen zijn klein en in de dode hoek van de spiegels kan een auto verdwijnen.

Wat dan? Speelt het Amerikaanse gevoel voor onbescheidenheid een rol bij het afwijzen van deze ultieme PC Hooft-tractor? Vast. Ook het onvervalst Amerikaanse gevoel voor esthetiek doet een duit in het zakje.

Wat ziet het ding er ongezellig uit. Zelfs in de champagnekleur van de leenauto. De opzichtig glimmende neus is King of Bling maar de donkere achterramen doen mafia-vervoer vermoeden.

De verkoopfolder blinkt eveneens niet uit door subtiliteit: ‘De stoerheid en de legendarische vormgeving maken de Hummer stijlvol, sterk en elegant door eenvoud’. Stijlvol en elegant? Kom nou toch. In kringen van een zekere motorclub dan toch zeker.

Op de snelweg is Hummie ook geen feestnummer; van lekker rijden heeft deze baby geen kaas gegeten. Hij stampt, deint en schommelt als een veerpontje op het Noordzeekanaal.

Het stuur werkt het best bij rechtdoor. Op rotondes protesteren de banden luidkeels. Erg spectaculair bij een demonstratie, maar het geeft geen gevoel van macht over het stuur.

Stabilitrac, het elektronische wakertje van Hummer, moet voorkomen dat de auto in een vlotte bocht wegglijdt, maar voor deze ene keer lijkt het niet erg aanlokkelijk de werking op de proef te stellen. Een massa als van een kleine graafmachine vergeeft stuurfoutjes niet licht.

Op een onervaren terreinrijder maakt de H3 geen indruk. Bij een potje rossen op een zandvlakte lukt het prima om door het zand, de stenen, de richeltjes en de kuilen te manoeuvreren. Maar een zandheuveltje van nog geen meter blijkt opeens een onneembare vesting. Ook het gebruik van de hoge gearing en de locks bieden geen uitkomst.

Ook tegen dommigheid blijkt de auto niet bestand. Op zoek naar een uitdaging sturen we het woestijndier op een hoge zandrug, gevormd door overbeladen zandvrachtwagens. Het blijkt voldoende om de Hummer te vloeren: het zand drukt tegen de bodem en laat de wielen hulpeloos spartelen.

En dan blijkt dat de auto geen lier – nog geen schepje – heeft om zichzelf te redden. Gelukkig zitten er forse sleepogen aan het chassis en zijn overal vrachtwagenchauffeurs met een sleepketting.

Klagen over het onfatsoenlijke benzineverbruik van 14 liter per honderd kilometer is als klagen over rimpelvlees op een naaktstrand; moet je maar thuisblijven. Ook de uitstoot van CO2 is met 370 g/km superieur. Het maakt allemaal deel uit van de charme van de Hummer.

Theo Stielstra

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden