REPORTAGE

Ongelooflijk: 951 nieuwe caravans verkocht

Jarenlang zat de klad in de verkoop van caravans. Maar het kijken-niet-kopen is verleden tijd.

Op de `Caravanboulevard` in Heerhugowaard wordt ook op woensdagmiddag nagedacht over de aanschaf van een caravan.Beeld Marcel van den Bergh

'Op de Caravanbeurs in oktober merkte ik het voor het eerst', zegt verkoopleider Andries Mulder van de Vries Caravans: 'Jarenlang kwamen mensen alleen maar kijken, kijken en niet kopen, maar nu was het kijken én kopen.'

Als het zelfs caravanverkopers weer goed gaat, dan moet de crisis wel voorbij zijn. Al voor de crisis ging het slecht met de omzet van de sleurhut. In het topjaar 2004 werden er nog meer dan 20 duizend van verkocht, sindsdien liep de omzet elk jaar terug. Maar onlangs kwam brancheorganisatie Bovag met opmerkelijk nieuws: de caravanverkoop zit weer een klein beetje in de lift. In mei, een belangrijke maand zo vlak voor het hoogseizoen, zijn er 951 nieuwe caravans verkocht, ruim 10 procent meer dan dezelfde maand in 2014.

En dat merken ze ook aan de 'Caravanboulevard' in het Noord-Hollandse Heerhugowaard, een eldorado voor aficionado's van vouwwagens, campers en caravans op industrieterrein De Zandhorst. 'Het gaat zeker beter', beaamt verkoper Ramon Molenaar van Mijts Caravans en Campers. 'Vooral de occasions - tussen de 2- en 8 duizend euro - gaan erg goed. Nieuw trekt ook iets aan, maar minder.' Niet alleen gepensioneerden, maar ook jonge stellen met kinderen stuwen de omzet, merkt Molenaar. 'Die zoeken allemaal caravans met stapelbedden, voor de kinderen. Als we d'r een hebben dan is-ie zo weg.'

Resorts

De 32-jarige Maaike van den Nieuwendijk komt bij Mijts net de nieuwe caravan ophalen, 'een Bürstner van 7,5 meter, inclusief dissel'. Inderdaad, met stapelbed voor haar twee jongste dochters. In het dagelijks leven geeft Van den Nieuwendijk les in maritieme operaties bij defensie, haar man is helikopterpiloot bij dezelfde werkgever. 'Voor m'n werk heb ik veel in hotels en resorts gezeten, maar daar heb je toch veel minder vrijheid dan met de caravan', zegt ze terwijl haar 3-jarige dochter het Bassie en Adriaan-springkussen in de winkel ontdekt. 'Je hebt op de camping niet het dagelijkse gevecht om de slaapbedjes rond het zwembad, zoals we bij hotels vaak hebben meegemaakt met de kinderen.'

Peter (46) en Patricia (41) Flens komen bij Mijts hun oude caravan inruilen voor een kleiner model, ook een Bürstner. 'De kinderen slapen er niet meer in, die zijn 15 en 16 en slapen in tentjes', zegt Peter Flens, werkzaam op de financiële administratie van de gemeente Oostzaan. Patricia is caissière bij Albert Heijn. Met de oude caravan zijn ze kriskras door West-Europa gegaan: Spanje, België, Duitsland, Frankrijk, Italië. 'Ik denk dat we morgen bellen dat het akkoord is', zegt Flens na hun bezoek aan de Caravanboulevard. 'Jullie hebben alvast de primeur.'

AOW'ers

Andries Mulder van De Vries Caravans zit al dertig jaar in het vak. De topjaren waren tussen 1990 en 2004, zegt hij. Los van de crisis heeft de caravanbranche ook last gehad van de verhoging van de AOW-leeftijd, denkt Mulder. 'Vroeger kwamen mensen met 55 jaar voor een nieuwe caravan. Met 62, 63 jaar stopten ze dan met werken en kwamen ze terug om toch weer die nieuwe caravan te kopen. Nu mensen langer moeten doorwerken, kopen ze minder vaak een caravan, omdat ze hem minder lang kunnen gebruiken. Rond 70 à 75 jaar is het wel klaar met het caravangebruik, dan worden mensen angstig. Het is toch een heel gebeuren om zo'n ding achter je auto te hangen.'

Verkoper Dick Zuurbier van concurrent Frans Stokman denkt dat ook de steeds kleinere, zuinigere auto's de caravanverkoop in de wielen hebben gereden. 'Al in de jaren voor de crisis begonnen mensen dat soort auto's van de zaak te rijden. Leuk, al die hybrides en elektrische auto's, maar niet voor ons. Die auto's waren te licht om een caravan te trekken. Pas de laatste tijd zie je dat auto's met kleinere motoren steeds meer vermogen krijgen. Daar plukken wij weer de vruchten van, omdat men weer kan gaan caravannen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden