Piepend en krakend, de lak beschadigd en deels met tape bij elkaar gehouden, sputterde deze maand een Tesla model X terug naar autoverhuurder Sixt in het Duitse Beieren
Piepend en krakend, de lak beschadigd en deels met tape bij elkaar gehouden, sputterde deze maand een Tesla model X terug naar autoverhuurder Sixt in het Duitse Beieren © EPA

Onderzoekers Mercedes-Benz verwoesten stiekem gehuurde Tesla

'De ontvoerde Tesla is door een hel gegaan'

Piepend en krakend sputterde deze maand een Tesla model X terug naar de autoverhuurder Sixt in het Duitse Beieren. De lak was beschadigd, onderdelen werden deels met tape bij elkaar gehouden. Toen de eigenaren de schade wilden verhalen op de huurder, bleek deze spoorloos. Maar in het handschoenenkastje lag een mysterieus briefje. Samen met de gps-data van de afgeragde Tesla leidde dat naar de plaats delict: het Mercedes-Benz Technology Center in Sindelfingen.

Het is in de autobranche gebruikelijk modellen van de concurrent te kopen, en die vervolgens te ontmantelen en onderzoeken - het Amerikaanse General Motors heeft er een heus 'afbreeklab' voor. Mercedes-Benz is bezig met de ontwikkeling van een volledige elektrische SUV. Door als automobiel-anatomen de ingewanden van de Tesla Model X bloot te leggen en te bestuderen, zal het Mercedes-team gehoopt hebben wat op te steken dat hun eigen bouwplannen ten goede komt.

Na afloop flansten de onderzoekers hun studieobject weer in elkaar

Maar Mercedes-Benz kócht de Tesla niet; na afloop flansten de onderzoekers hun studieobject weer in elkaar en leverden hem af bij verhuurder Sixt. Waarom Mercedes-Benz niet de moeite heeft genomen om één zo'n Teslaatje van 200 duizend euro aan te schaffen, blijft een raadsel; Daimler, moederbedrijf van Mercedez-Benz, had in 2016 een Research & Development-budget van 6,4 miljard euro.

De ontvoerde Tesla is door een hel gegaan, klaagt het eigenarenpaar in het Duitse magazine Der Spiegel. Manfred van Rinsum en Monika Kindklein verhuren als bijverdienste drie Tesla's, en deden dat voor het eerst via Sixt. Van Rinsum heeft de avonturen van het ontvreemde exemplaar in kaart gebracht. Het clandestiene Mercedes-team heeft de Tesla op de testbaan tot het uiterste gedreven, heen en weer naar Barcelona gereden, en - volgens Van Rinsum - volledig uit elkaar gehaald en weer in elkaar geknutseld.

De auto is vermoedelijk onderworpen aan extreme prestatietests

In Spanje en Duitsland is de auto 23 dagen lang onderworpen aan extreme prestatietests onder hoge buitentemperaturen, een vibratietest, een slecht wegdektest, een off-roadtest, en een heuveltest - de strepen van de slalompilonnen stonden op de deuren. De eigenaren eisen bijna een ton, volgens hen de kosten van schade en gederfde inkomsten nu de auto onverhuurbaar is. Sixt heeft 15 duizend euro vergoed en doorberekend aan Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz. Daarmee is wat beide bedrijven betreft de zaak af.   

In april werd Daimler ook al betrapt op het heimelijk onderzoeken van een elektrische auto. Toen was het een bestelauto ontwikkeld door Deutsche Post. En ook toen liepen de undercovertechneuten tegen de lamp doordat ze de gps van het busje niet hadden uitgezet. 

En het gevonden briefje? Dat bleek een waarschuwing voor fout parkeren. Opgesteld door de parkeerwacht van het Mercedes-Benz Technology Center.