Onderzoek ANWB: elektrisch rijden gemiddeld 10 procent duurder dan op benzine

Elektrisch rijden kan voorlopig nog niet concurreren met auto's die worden voortgestuwd op benzine, heeft de ANWB berekend.

Een elektrische taxi in Utrecht. Foto anp

Per kilometer is een automobilist met een benzineauto gemiddeld 50,6 eurocent kwijt, terwijl dit bij een e-auto 55,9 cent bedraagt.

Het verschil van ongeveer 10 procent komt door de hogere aanschafprijs en forsere afschrijving; volgens ANWB door onzekerheid bij tweedehandskopers over de resterende levensduur van de accu, de duurste component van een elektrische auto. De organisatie zegt te verwachten dat de afschrijving minder fors zal zijn zodra er meer zekerheid is over de levensduur. Overigens geven fabrikanten gemiddeld acht jaar garantie op de accuprestaties.

Kilometerprijs

De ANWB baseerde de kilometerprijs op basis van vier jaar gebruik bij 15 duizend kilometer per jaar. Van de ondervraagde representatieve groep Nederlanders zegt 38 procent geïnteresseerd te zijn in elektrisch rijden, maar houdt de hoge prijs hen nog tegen.

Grootste struikelblok is de hoge aanschafprijs van een e-auto. Ook de beperkte actieradius (gemiddeld 221 kilometer voor dertien geteste modellen) doet consumenten in spe aarzelen.

De meting is afkomstig van de Elektrisch Rijden Monitor, een jaarlijks te publiceren graadmeter voor de populariteit van elektrisch rijden. Met de monitor wil de ANWB elektrisch rijden in Nederland stimuleren.


Dit schreven we eerder over elektrisch rijden

Verwordt de benzineauto tot metalen woekerpolis?
De elektrische auto is ineens supercool. Verwordt de benzineauto tot metalen woekerpolis? (+)

Vier vragen over de steeds populairdere elektrische auto
Wat kost dat eigenlijk, rijden op stroom? En waar laad je de wagen op? Vier vragen over de elektrische auto. (+)

Meer over