Ondernemers zien Duitsers als beste zakenpartners

Nederlandse ondernemers doen het liefst zaken met Duitsers. Duitse managers worden gezien als zeer betrouwbaar, efficiënt, eerlijk en beleefd. In geval van nood is Duitsland na België het meest geliefde toevluchtsoord....

Van onze verslaggever

Hans Faber

AMSTERDAM

Dat blijkt uit een nog niet gepubliceerde enquête van het Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael en het NCD, het Nederlands Centrum van Directeuren en Commissarissen. De enquête, gehouden onder vijfduizend leden van het NCD, richt zich op Duitsland, Groot-Brittannië, België, Frankrijk en Italië.

'Opmerkelijk', noemt Clingendael-onderzoeker H. Labohm de uitkomsten. 'Dat Duitsland er zo positief uitspringt heeft ons verbaasd. Uit eerdere onderzoeken is in ieder geval niet gebleken dat Nederlandse ondernemers zo onder de indruk zijn van de prestaties van Duitsers. Ze worden toch wel gezien als modelondernemers.'

Het NCD-Clingendael-onderzoek 'Grenzeloos ondernemen' geeft een ranglijst met landen waarmee Nederlandse ondernemers het liefst zaken doen. Duitsland scoort gemiddeld 1,97, waarbij het cijfer een de grootste voorkeur weergeeft, vijf de minste.

Tweede is Groot-Brittannië (2,39), derde België (2,51), waarna Frankrijk (3,51) en Italië (4,19) de rij afsluiten. Overigens blijkt uit de enquête dat Nederlandse ondernemers zakendoen in het buitenland over het algemeen als positief ervaren.

Vooral in Duitsland. De pünktlichkeit van Duitsers wordt als zeer positief ervaren: ze zijn zeer betrouwbaar in het nakomen van afspraken. Verder zijn Duitse ondernemers zuinig met materialen en middelen, hebben heldere organisatiestructuren en beoordelen producten op een juiste manier.

Toch hebben Duitse ondernemers volgens hun Nederlandse collega's ook minpunten. Ze zijn niet flexibel, hebben een beperkt improvisatievermogen en tijdens onderhandelingen ontbreekt het hen aan gevoel voor charme.

Groot-Brittannië roept bij weinig ondervraagden opvallende gevoelens op. 'Een zeer herkenbaar land voor de Nederlanders. Als men al iets hinderlijk vindt, is het de hiërarchie', concluderen de onderzoekers.

België springt er uit vanwege de tijd die wordt vrijgemaakt voor zakelijke relaties. Ook zijn Belgen flexibel en beschikken ze over improvisatievermogen. Gaat het om ondernemersverantwoordelijkheid en onderzoek en ontwikkeling dan schieten de Belgen echter te kort. Ook contacten met overheden worden als hinderlijk ervaren.

Dat laatste geldt ook voor Frankrijk en Italië. Fransen staan bij Nederlandse ondernemers bekend als 'inefficiënt'. Wat betreft ondernemersverantwoordelijkheid, eerlijkheid en directheid bij het beoordelen van het resultaat scoren Fransen slecht. Wel besteden ze veel tijd aan de zakenpartner.

Italië wordt gezien als het land waar creativiteit hoogtij viert, maar waar de organisatiestructuren ondoorzichtig zijn.

In het NCD-Clingendael-onderzoek werd ook de vraag gesteld naar welk land Nederlandse ondernemers zouden verhuizen mocht dat onverhoopt nodig zijn. In de hele wereld is België favoriet, net voor Duitsland. 'Ik denk dat de taal hier de doorslag geeft', verklaart Labohm. 'Het land mag dan de nodige problemen kennen, Belgen spreken Nederlands, Duitsers niet.'

Gevraagd werd ook wat Nederlanders zouden moeten bijleren dan wel afleren. Vele respondenten zijn van mening dat hun landgenoten zich beter zouden moeten inleven in vreemde culturen. Meer tolerantie voor afwijkende manieren van zakendoen zouden niet misstaan.

Een aantal eigenschappen moet afgeleerd worden, vinden velen. Te vaak gedragen Nederlanders zich als 'olifanten in de porseleinkast'. Minder zelfgenoegzaamheid en meer bescheidenheid zou niet misstaan. Maar vooral het belerende vingertje moet worden thuisgelaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden