Ondernemers kampen met regelwoud van 136 drempels

Ondernemers hebben te maken met minstens 136 drempels die bepalen of een wet of regel wel of niet op hen van toepassing is. Die drempels gaan over de grootte van een bedrijf. Ze zijn complex, onderling tegenstrijdig, gebruiken uiteenlopende criteria en meestal ontbreekt de ratio erachter. Ondernemers weten niet wat ze hiermee aan moeten, maar draaien op voor een kostenpost van 2 miljard euro.

Robert Giebels
Minister Henk Kamp van Economische Zaken. Beeld Bart Maat / ANP
Minister Henk Kamp van Economische Zaken.Beeld Bart Maat / ANP

Dat blijkt uit onderzoek van Actal, een door politiek Den Haag in het leven geroepen adviesorgaan dat in de gaten houdt hoeveel 'administratieve lastendruk' burgers en bedrijven van de overheid te verstouwen krijgen.

Om vooral kleine bedrijven te ontzien, stelt de overheid drempels vast die bepalen welk bedrijf aan een bepaalde regel moet voldoen. Het bekendste voorbeeld is de verplichting om een ondernemingsraad (OR) te hebben als het bedrijf meer dan vijftig werknemers heeft.

Grofweg zijn er twee soorten drempels die de bedrijfsomvang moeten uitdrukken: het aantal werknemers en de omzet. Dat lijkt eenvoudig, maar bedrijven weten niet of een drempel voor hen geldt, welke drempel geldt, waarom die er is, wat de wetgever eronder verstaat en waar hierover uitsluitsel te halen is. Zo zijn er volgens Actal alleen al acht criteria om op grond van personeelsomvang de grootte van een bedrijf te meten. Onder 'werkzame personen', 'werknemer', 'medewerker', 'ingehuurde personeelsleden', 'fte', 'aantal gewerkte uren' en 'personeel dat maximaal 40 uur per week in dienst is', verstaat de wetgever steeds wat anders. De definitie van 'omzet' is nog moeilijker.

Aantallen gelijk?

Ook zijn de verschillen tussen de drempels te subtiel om te begrijpen. 'Waarom zou de drempel voor de verplichte Arbo-preventie-medewerker op 25 werknemers moeten worden gesteld, terwijl die voor collectief ontslag op 20 werknemers is gesteld', vraagt Actal in een brief aan minister van Economische Zaken Kamp. 'Kunnen die aantallen niet gewoon gelijk zijn?'

De overheid hanteert verschillende criteria, drempels en grenswaarden voor evenzoveel regelingen. Ondernemers weten niet dat er daardoor 136 wettelijke drempels zijn. Ze kennen er meestal één of een paar. In een fors aantal gevallen 'staat niet in de wet waarom de drempel er überhaupt is', signaleert Actal.

Winaars

De winnaars zijn de externe adviseurs die worden ingeschakeld om ondernemers te helpen een pad te kappen door dat regelwoud. Desondanks, schrijft Actal aan Kamp, gaan bedrijven toch in de fout, omdat ook de externe adviseur geen chocolade van de regels kan maken. Naast de advieskosten is een ondernemer dan ook geld kwijt aan boetes.

De kosten van 2 miljard euro die Actal heeft berekend, komen vooral voort uit het naleven van de wettelijke verplichting. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kosten om een OR in het leven te roepen, de kosten van de aanstelling van de Arbo-preventiemedewerker en de kosten rondom de verantwoording van de jaarrekening.

Die 'nalevingskosten', zo waarschuwt Actal, kunnen niet zomaar omlaag. 'Daarvoor is eerst inzicht nodig in de ratio van de 136 verplichtingen van ondernemers', aldus een woordvoerder. 'Die ontbreekt bij veel ervan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden