REPORTAGEONDERNEMEN IN CORONACRISIS

Ondernemen tijdens de crisis: van online wijnproeven tot digitaal bezichtigen

Bij de bloemenhandel is het deze dagen bijzonder rustig, zoals hier bij bloemenexporteur Verdel in Westland. Beeld Arie Kievit

Ondernemers die worden geraakt door de coronacrisis proberen er het beste van te maken. Het levert bijzonder creatieve oplossingen op. 

In de Franse Loire geraak je deze dagen niet zomaar. Je moet er eerst je webcam voor aanzetten en je microfoon uit, even zwaaien wordt gewaardeerd. Maar dan heb je ook wat: sauvignons, sancerres, cabernet francs. Gastvrouw Elise Moeskops voorziet ze vanaf haar keukentafel van uitleg terwijl haar toehoorders vanuit hun eigen huiskamers ijverig meeschrijven, walsen, snuiven en gorgelen.

Tot twee weken geleden gaf Moeskops deze les nog aan tafel bij de gasten in haar twee Amsterdamse restaurants. Maar dat was voordat het kabinet aankondigde dat alle horecaondernemers hun deuren moesten sluiten. Ze had die zondag om half zes net de kaarsjes aangestoken toen de persconferentie begon. Ze kon ze direct weer uitblazen.

‘Jeetje, wat ga ik me vervelen’, was haar eerste gedachte. Daarna volgde al snel het besef dat haar volledige omzet in een klap wegviel, terwijl de vaste lasten gewoon doorlopen. Haar spaarpotjes had ze net omgekeerd voor een tweede restaurant. Gelukkig beloofde het kabinet dinsdag direct noodhulp aan gedupeerde ondernemers. ‘Wat leven we toch in een fijn land’, dacht Moeskops. Maar ook: ‘dat kan nog weleens lang op zich laten wachten’.

Ze schreef zich in bij alle bezorgdiensten en ook direct weer uit, want dat zou meer kosten dan opleveren. Maar die wijnles kon ze best eens voor de webcam proberen. Vorige week woensdag had ze direct haar eerste, over Portugal. Vrijdag volgde Spanje. Het leuke van zo’n videoconferentie: de Spaanse wijnboer kan zelf ook inbellen. ‘Die heeft toch niks beters te doen.’

Deelnemers kunnen zich van tevoren opgeven bij Moeskops. Die stelt pakketjes samen van gevulde plastic bakjes, voorzien van nummers. Bij het ophalen ervan krijgen kandidaten direct het wachtwoord voor de besloten videoconferentie. Kosten inclusief wijn: 45 euro. ‘We gaan er niet de oorlog mee winnen, maar van het beetje inkomen kunnen we net wat factuurtjes betalen.’

En het loopt behoorlijk storm. Voor een gehoor van veertien man doorkruist Moeskops woensdagavond centraal Frankrijk. Het begint met een ‘praatwijn’, want ze moet er eerst wat ‘theorie doorheen rammen’. Daarna de ‘schoolboekjes sauvignon’. ‘Dit met een stevige knoflookworst is écht een goed idee’, vindt Moeskops. Hè lekker, die rode smaakt naar ‘paardenlerenzadel’. ‘Wat geeft die buxusgeur aan deze wijn?’, wil Frank tijdens de vragenronde weten.

Hier in de Loire lijkt het coronavirus ver weg. Even dan. Volgende week vrijdag zijn de Noord-Italiaanse wijnen aan de beurt.

Opsteker voor geknakte sierteeltsector

Een nationale ramp. Het zijn grote woorden die planten- en bloemenexporteur John Celie in de mond neemt. Want het coronavirus heeft de sierteeltsector flink geknakt. Het begon vorige maand met het einde van de export naar Noord-Italië, sindsdien vallen de afzetmarkten als dominosteentjes om. Celie verloor eenderde van zijn omzet.

De timing kon bijna niet slechter. Net nu de tulpen en narcissen hun kop boven de grond uitsteken, zit vrijwel niemand op ze te wachten. Goed, vorige week stonden er nog flinke rijen voor de Nederlandse tuincentra, maar die compenseren ‘never nooit niet’ het verlies, zegt Celie. Want bloemen en planten zijn Nederlands derde exportproduct, goed voor 6,2 miljard euro per jaar.

Dus zag Celie met lede ogen aan hoe al die bloemen op de veiling werden ‘doorgedraaid’, jargon voor: weggegooid. Tot hij het uiteindelijk niet meer kon aanzien. Hij nam contact op met accountantskantoor Ernst & Young, dat nam weer contact op met Sam Rohn van bezorgservice ‘Red je Pakketje’, en die zette weer een oproep uit in een Facebookgroep met jonge ondernemers. 24 uur later stond de website ‘Red je Boeketje’ online.

In Breda worden bloemen via de site ‘Red je Boeketje’ door vrijwilligers afgegeven bij ouderen. Beeld Arie Kievit

Voor 15 euro kan de consument een boeketje redden van de groenbak, dat vervolgens wordt gedoneerd aan een van de circa 117 duizend ouderen in het verzorgingshuis. Het helpt tegen het eenzaamheidsvirus, denken de initiatiefnemers. Bovendien krijgen kwekers zo toch nog een eerlijke prijs voor hun bloemen (ongeveer eenderde van het boeket) en lijden exporteurs minder verlies.

Inmiddels hebben 3.530 mensen een boeketje gedoneerd. En zo kan het dus dat donderdagochtend een vrachtwagen tjokvol bloemen vanaf een groothandel in het Westland naar een verzorgingshuis in Brabant rijdt. ‘Het grote verschil gaat het niet maken’, daar is Celie heel eerlijk in. ‘Maar je krijgt er wel een stukje positiviteit voor terug.’

Vanaf de bank je nieuwe huis bezichtigen

‘Kun je daar even de kast in en dan draaien? Ja, het is wel ruim hoor.’ Nick Rodriguez (24) knikt goedkeurend. Vanaf de bank in zijn oude huis bekijkt hij de inloopkast in zijn potentiële nieuwe huis. Via Whatsapp laat makelaar Maarten Broekman hem alle hoekjes van een riante Rotterdamse vinexloft zien.

En Broekman is niet de enige die virtuele bezichtigingen aanbiedt. Sinds de uitbraak van de coronacrisis bedienen steeds meer makelaars zich van de camera’s van hun mobiele telefoon. Sommige organiseren zelfs open huizen via Facebook, waarbij alle geïnteresseerden kunnen meekijken met een livestream.

Hoewel bezichtigingen volgens de laatste coronamaatregelen van het kabinet niet verboden zijn, is de vraag ernaar wel afgenomen, blijkt uit cijfers van huizensite Funda. Die zag het aantal aanvragen voor bezichtigingen de afgelopen week dalen met 32 procent. Ook Broekman kreeg de afgelopen dagen enkele afzeggingen van klanten die zich niet comfortabel voelden bij een bezichtiging.

Zo ook Rodriguez. Hij zit al twee weken thuis in quarantaine vanwege corona-achtige verschijnselen. Genoeg tijd dus om zich te oriënteren op de huizenmarkt, maar ‘t liefst wel zonder anderen aan te steken. En dat gaat best aardig op deze manier. Terwijl Broekman de Thai op het pleintje beneden aanprijst, laat hij Rodriguez het moderne toilet zien. ‘Mooi dat dat beton zo terugkomt’, vindt die.

Er zijn natuurlijk dingen die je mist zonder beeld. Hoe ruimtelijk het huis oogt, bijvoorbeeld, en of je veel wind vangt op het dakterras. Vaak gaat de voorkeur van klanten daarom toch uit naar een live bezichtiging. Helemaal bij serieuze interesse. Toch werkt Broekman er hard aan om het hele proces digitaal te laten verlopen, voor het geval er een complete lockdown komt. De klant kan de koopakte al thuis tekenen en naar de notaris sturen. Voor het passeren van die akte en de sleuteloverdracht moet nog wat worden gevonden.

De Volkskrant volgt gedupeerde ondernemers

Ingrid Hobbelen, die een zaak heeft in designsouvenirs. ‘Al mijn klanten zijn verdwenen’.

Zangeres Berenice ging van uitverkochte concertzalen naar het bijstandsloket. 

Ondernemers Cor Holtackers en Rinke ‘t Hof zagen hun horecaomzet verdampen door de coronamaatregelen. ‘Als je je door zorgen laat leiden, verlam je’

FACEBOOKGROEP DE WERKGIDS

Hoe kun je efficiënter werken? Hoe pak je het aan als je een nieuwe baan wil? En hoe sla je je door een functioneringsgesprek heen? In de Facebookgroep de Volkskrant Werkgids delen we artikelen over werk en carrière. Meld je aan en deel zelf ook vragen en tips.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden