Nieuws

Ondanks charmeoffensief maken vleesvervangers hun naam niet waar: we eten nog steeds veel vlees

Vleesvervangers zitten in de lift en producenten kunnen dubbele groeicijfers laten zien. Maar ze ‘vervangen’ vlees nog amper: de vleesconsumptie blijft stabiel.

null Beeld Hollandse Hoogte / Jaco Klamer
Beeld Hollandse Hoogte / Jaco Klamer

Uit de pr-gaarkeuken van de voedingsmiddelenindustrie stijgt jaarlijks rond deze tijd een plantaardige lucht op. Wie erdoor bedwelmd raakt zou kunnen geloven dat de vleesloze toekomst nabij is.

Unox verdubbelt aanbod vleesvervangers. Jumbo komt met vega-nuggets. Beyond Meat heeft nu ook nepgehakt in de Albert Heijn liggen. En de Vegetarische Slager prijst voor het eerst in een televisiereclame haar vleesloze ‘Ereburger’ aan.

Wake up and smell the coffee: het is weer de Nationale Week Zonder Vlees. Hét moment om nieuwe vleesvervangers te lanceren en met bestaande te stunten. De vraag is of deze alternatieven de rest van het jaar ook een rol van betekenis spelen.

Het is allerminst gebakken lucht wat de nepvleesproducenten verkopen: al jaren laten ze dubbele groeicijfers zien. Daarmee hebben ze een heuse concurrentiestrijd ontketend met producenten van echt vlees. En heeft ieder zichzelf respecterend vleesbedrijf heeft inmiddels een vegapoot.

De opwaartse lijn vertroebelt wel het zicht op een relevant mankement: vleesvervangers maken hun naam niet waar. De koelingen in supers mogen dan steeds verder uitpuilen met vindingrijke alternatieven voor vlees, ze gaan niet ten koste van het vleesschap. De consumptie van vlees is volgens onderzoek van Wageningen Universiteit de afgelopen jaren dan ook nagenoeg stabiel gebleven. Van 79 kilo per persoon per jaar in 2010 naar 77,8 in 2019.

Daarmee eten Nederlanders nog altijd te veel vlees, zeggen deskundigen. Voor hun gezondheid en voor het klimaat. Vervang veevoergewassen door soorten die rechtstreeks door mensen gegeten kunnen worden, en een groot deel van de problemen zijn opgelost. Mits de consument, en daar ligt het probleem, ook meebeweegt richting een dieet met minder dierlijke eiwitten.

Zonder twijfel draagt de Nationale Week Zonder Vlees iets bij aan bewustwording. Dat er nog veel nodig is om de dominante vleesdampen de rest van het jaar uit de Hollandse keukens te verdrijven, laten economen van ING zien. Het marktaandeel van vleesvervangers in Europa is met 0,7 procent van de vleesmarkt nog altijd een schijntje.

En dat blijft ook nog wel even zo, is hun prognose: ‘Zelfs wanneer plantaardige vervangers in het huidige tempo zouden blijven groeien, duurt het nog minimaal tot na 2050 voordat de verkopen zich met die van vlees en zuivel kunnen meten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden