Twee meisjes spelen met hun smartphone.
Twee meisjes spelen met hun smartphone. © ANP

Onbeperkt smartphone-abonnement steeds meer in trek onder Nederlanders

Steeds meer Nederlanders hebben een smartphone-abonnement dat onbeperkt datagebruik belooft. Toch zijn veel mensen nog huiverig om echt los te gaan op internet.

Mobiel internetten in Nederland neemt snel in populariteit toe. Van de consumenten met een mobiel abonnement heeft nu al ruim eenderde een databundel van 2 gigabyte of meer, zo meldt het onderzoeksbureau Telecompaper. Dat was een jaar geleden nog maar een kwart. 10 procent heeft een abonnement waarmee ze elke maand zelfs 10 GB of meer aan YouTube-filmpjes, Spotify-muziek, webpagina's en e-mails kunnen downloaden.

De groei van het aantal 'grootgebruikers' is vooral te danken aan de onbeperkte databundels die T-Mobile (voor 35 euro per maand) en Tele2 dit jaar (voor 25 euro per maand) hebben geïntroduceerd. Bij T-Mobile maken deze klanten 10 procent van hun bestand uit; bij Tele2 11 procent. Dit bedrijf meldde bij zijn resultaten over het tweede kwartaal dat het al meer dan 110 duizend Unlimited-abonnees had.

Bundelvrees

Ondanks die groei van het aantal grotere data-abonnementen heerst er in Nederland nog altijd een 'bundelvrees', stelt analist Tim Wijkman van Aalst van Telecompaper. Dat is de angst voor extra kosten bij overschrijding van de datalimiet. 'Exacte cijfers zijn er niet, maar het is een algemeen gegeven dat de meesten hun mobiel internet uitzetten zodra ze een sms'je krijgen dat ze 80 procent van hun databundel hebben opgebruikt. Dan schakelen ze direct over op alleen internetten via wifi.'

In een klantenpanel van Telecompaper zei 30 procent de afgelopen twee jaar weleens te hebben moeten bijbetalen voor extra dataverbruik - 17 procent meer dan 10 euro en 2 procent zelfs meer dan 100 euro boven op zijn gewone maandbedrag.

Inhaalslag

Er zijn meer aanwijzingen dat de consument op zijn tellen past bij het surfen via zijn smartphone. 'Hoewel Nederland de beste mobiele netwerken ter wereld heeft, ligt het gemiddelde dataverbruik hier net boven de 1 gigabyte per maand. Er zijn al landen in Europa waar het gemiddelde boven de 10 gigabyte ligt, stelt Wijkman van Aalst. Het gemiddelde verbruik is wel hard aan het stijgen. 'Nederland maakt een inhaalslag.'

De onbegrensde abonnementen van T-Mobile en Tele2 jagen die groei aan. Maar bij die nieuwe klanten duurt het even voor de angst voor een hogere rekening is verdwenen. 'Je ziet dat nieuwe klanten in het begin nog niet zo heel veel durven, maar gaandeweg steeds meer toepassingen ontdekken die hun onbeperkte abonnement mogelijk maakt, zoals streaming video en muziek.'

10 procent van alle klanten met een vast abonnement heeft geen databundel. 2 procent betaalt los voor internettoegang en 24 procent vindt 1 gigabyte data of minder voldoende. 29 procent betaalt voor 1 tot 2 gigabyte data.

Overigens stellen T-Mobile en Tele2 wel degelijk een limiet aan de onbeperkte bundel: hun klanten mogen maximaal 5 gigabyte aan data verstouwen. Abonnees kunnen daarna wel gratis onbeperkt een verhoging aanvragen van telkens 1 gigabyte. Belbedrijven stellen ook grenzen aan 'tethering', de mogelijkheid andere apparaten als laptops gebruik te laten maken van de internetverbinding op een smartphone of tablet.

'Het Unlimited-abonnement is bedoeld voor normaal persoonlijk gebruik op een smartphone', legt Robin Janszen van Tele2 uit. 'Als je bijvoorbeeld onderweg naar huis in de trein je telefoon aan je laptop koppelt om online te werken, is dat gewoon toegestaan. Dat valt onder ons fair use-beleid. Maar een hele treincoupé gebruik laten maken van jouw dataverbinding niet.' Het is voorgekomen dat klanten hun Unlimited-data doorverkochten aan anderen. Daar stak het bedrijf een stokje voor. Hoe Tele2 achter misbruik komt, wil het bedrijf niet zeggen.

Bij KPN heeft 22 procent van de klanten een databundel van 10 gigabyte of meer. Maar daar zitten ook klanten onder met een kleinere databundel die door KPN gratis wordt verdubbeld omdat ze ook andere diensten afnemen, zoals interactieve televisie en breedbandinternet.