Winnaar en Verliezer Peter de Waard

Omzichtigheid van uniqlo, versus agressie van H&M

President Mitsuhiro Shima (r) en CEO van Uniqlo Tadashi Yanai tijdens de Paris Fashion Week. Beeld Getty Images

Winnaar: Uniqlo

Hij geldt als de rijkste man van Japan. De 69-jarige Tadashi Yanai creëerde uit het niets een van de meest succesvolle kledingketens in de wereld. Yanai begon met het verkopen van keukenspullen, leverde wat simpele mode aan supermarkten en begon in 1984 met de keten Uniqlo. Nu heeft hij 2.000 winkels, waarvan bijna de helft buiten Japan. Vrijdag ging de eerste in Nederland open aan de Amsterdamse Kalverstraat.

Volgens de laatste cijfers steeg de omzet van het moederbedrijf van Uniqlo dit jaar met 15 procent en de winst met 35 procent. Dat kan bijna geen kledingketen hem nazeggen. In de zomer verleidde hij tennisser Roger Federer om tegen 30 miljoen dollar per jaar zijn contract met Nike in te ruilen voor een met Uniqlo, hoewel zijn keten zich vooral richt op casual kleding in plaats van sportkleding.

Tadashi Yanai geldt als zeer omzichtig. Hij opent niet agressief overal zaken, maar kiest iconische plekken die een cool imago moeten versterken. Hij zal in Nederland pas een twee-de winkel openen als die in Amsterdam een succes is.

Uniqlo richt zich op basiskledingstukken die stijlvol zijn, maar niet achter de laatste mode aan lopen. Yanai ziet in Nederland een uitstekende markt voor zijn belangrijkste merk. ‘Ik zie hier bijna niemand in pak lopen. Mensen kleden zich graag casual.’ Dat bleek meteen. Voor de winkel stond vrijdag al een een rij.

Verliezer: Persson

Karl-Johan Persson Beeld AP

Karl-Johan Persson (43), de kleinzoon van de oprichter van Hennis & Mauritz (beter bekend als H&M) heeft het als baas niet gemakkelijk. De winsten van de Zweedse modemoloch lopen al enige tijd terug. De verkopen gaan minder snel, waardoor overtollige voorraden in de ramsj gaan. Er zijn problemen in de logistiek en de overschakeling naar online kost geld.

‘We zijn bezig om op volle snelheid online wereldwijd uit te rollen’, stelde Persson deze week. ‘H&M zal 45 procent van zijn nieuwe investeringen doen in de onlinetak.’ H&M is spectaculair gegroeid. Het heeft wereldwijd nu meer dan 4.800 winkels, maar al enige tijd kan de groei van de verkopen die van het aantal winkels niet meer bijbenen.

Niettemin gingen in het vorige kwartaal nog eens veertig winkels open. In het laatste kwartaal steeg de omzet nog met 9 procent naar 6,3miljard euro, maar dat was het gevolg van wisselkoerseffecten. De winst daalde met 19 procent tot 299 miljoen euro.

H&M moest grote bedragen aan extra kosten maken voor aanpassingen van het logistieke systeem in de VS en West-Europa. Dit betekent dat er problemen zijn met de distributie, meestal een signaal dat de groei te snel gaat. In de landen met distributieproblemen daalde de omzet. Online verkocht H&M wel 32 procent meer, maar dat is onvoldoende compensatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden