Omzet en winst bij Unilever dalen

Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever heeft de resultaten in het derde kwartaal flink zien dalen. Het bedrijf gaat eerder gepresenteerde maatregelen om de omzet te herstellen versneld doorvoeren....

ANP

Het bedrijf, bekend van onder meer Becel, Ola en Unox, kon wel een nettowinst in de boeken schrijven. Helemaal onder aan de streep bleef een bedrag over van 867 miljoen euro, een winststijging van 4 procent. Dat maakte Unilever woensdag bekend.

Zelf kijkt de onderneming naar de resultaten tegen constante wisselkoersen. Volgens die benadering daalde de omzet met 4 procent tot 10,6 miljard euro en was de bedrijfswinst 3 procent lager tot 1,8 miljard euro.

De verslechterde resultaten schrijft de Nederlands-Britse multinational toe aan de afgenomen verkopen van ijs (Ola) en ijsthee (Liptonice). Verder ging het slecht in de huishoudelijke- (Cif, Glorix) en persoonlijke verzorging (Dove, Andrélon) en was vooral de markt in West-Europa zwak.

'We zijn ontevreden over onze prestaties en nemen maatregelen om de concurrentiepositie van onze producten te verbeteren', aldus de twee bestuurders A. Burgmans en P. Cescau in een schriftelijke toelichting. 'We voeren waar nodig prijsaanpassingen door, we geven een aantal belangrijke innovaties meer ondersteuning en verhogen de reclame-uitgaven voor een aantal van onze grote merken.'

Het concern concentreert zich sinds enkele jaren op vierhonderd belangrijke merken. Unilever verkocht of saneerde van honderden andere merken. De vierhonderd leidende merken zijn goed voor 95 procent van de omzet. In het derde kwartaal zakten de inkomsten uit die zo belangrijke producten met 0,9 procent.

Vooral in Europa ging het niet best. Unilever ondervindt de effecten van een laag consumentenvertrouwen, een aanhoudende groei van de discountsector en slecht weer. Ondanks deze verzachtende omstandigheden vindt het bedrijf de eigen prestaties teleurstellend, met een omzetdaling van 5 procent.

Afgezien van lagere verkopen in ijs, ijsthee en in de huishoudelijke en persoonlijke verzorging was er ook goed nieuws. Het ging beter in de culinaire producten (Becel), de dressings en spreads.

In de Verenigde Staten bleven de onderliggende verkopen gelijk, maar zakte de omzet door prijsdalingen met 2 procent. Het marktaandeel van het afslankproduct Slim-Fast is sinds het begin van dit jaar gestabiliseerd. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is er echter nog sprake van een flinke omzetdaling. In de sector ijs verging het Unilever in de VS wel goed. Over de gehele linie lieten de voedingsmiddelen een flinke groei zien.

In de rest van de wereld verging het Unilever wisselend. In Saudi-Arabië wordt minder thee gedronken. Daar staat tegenover dat de bouillonblokjes van Royco het goed doen in Nigeria en Unilever-thee aan populariteit wint in Turkije. In India kijkt het concern aan tegen agressieve concurrentie in wasmiddelen en haarverzorging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden