Nieuws Uitbreiding luchthaven

Omwonenden Schiphol zijn zo verdeeld over de groei van het vliegveld, dat er geen gezamenlijk advies komt

Minister Cora van Nieuwenhuizen moet zelf aangeven in welke mate luchthaven Schiphol nog mag groeien, nu het uitgesloten is dat het polderorgaan Omgevingsraad Schiphol (ORS) daarover een eensluidend advies uitbrengt. Sinds donderdag is duidelijk dat een grote meerderheid van bewonersorganisaties niet instemt met het laatste (nog vertrouwelijke) compromis – Schiphol tot 2028 met 25 duizend vluchten laten groeien. 

Schiphol Beeld Freek van den Bergh

Niet alle bewonersorganisaties binnen de ORS denken hetzelfde over het Schiphol-compromis, dat in een vertrouwelijk 'hoofdlijnendocument’ is vastgelegd. Deze week is diepe verdeeldheid bij de bewonersorganisaties binnen de ORS aan het licht gekomen. De standpunten van de meeste bewonersorganisaties zijn verhard: pas als het Nederlandse luchtruim in 2023 is heringedeeld, kan er eventueel over groei van de luchthaven worden gesproken, vinden zij.

Schiphol zit nu al aan het afgesproken plafond van het aantal vluchtbewegingen (500 duizend per jaar) tot 2020 en wil in de woorden van topman Dick Benschop ‘met mate’ groeien. In combinatie met het afstoten van vakantievluchten naar Lelystad Airport – waarover minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) in de clinch ligt met de Europese Commissie – ziet Schiphol ruimte om tot 2030 naar 540 duizend vliegbewegingen door te groeien.

In vertrouwelijk ORS-overleg, dat eind december werd afgebroken wegens de onduidelijkheid over de toekomst van Lelystad Airport, stemde de voorman van de bewonersorganisaties Kees van Ojik in met groei naar 525 duizend vliegbewegingen tot 2028. De bewonersvertegenwoordiger voor de Aalsmeerbaan Klaas Bruinsma deelde dat standpunt, maar is deze week door de achterban afgezet.

De verdeeldheid binnen de bewonersorganisaties maakt dat het voor ORS-voorzitter en oud-minister Hans Alders onmogelijk is geworden een breed gedragen advies aan minister Van Nieuwenhuizen uit te brengen. Na het zogenaamde Aldersakkoord van 2008 is het luchtvaartbeleid zo ongeveer op alle adviezen van het polderorgaan gestut. Afspraken maken over al dan niet groei tot 2030 is de laatste klus van Alders als voorzitter.

Bewonersvoorman Kees van Ojik voorspelt dat omwonenden straks slechter af zijn, nu de ORS niet tot een eenduidig advies kan komen. Over het feit dat hij door de meerderheid van de bewonersorganisaties is teruggefloten, zegt hij: ‘Dit is een coup, LPF-achtige toestanden. Verder onderhandelen heeft geen enkele zin meer.’

Woedende bewoners

Nu de luchtvaart wegens geluidshinder en uitstoot steeds meer onder vuur ligt, worden de scheidslijnen van alle partijen die meepraten over de toekomst van Schiphol (en de opening van Lelystad Airport) steeds beter zichtbaar. Binnen de ORS praten omwonenden, bestuurders, Schiphol, de luchtvaartbranche en werkgevers en de milieubeweging met elkaar.

Volgens Van Ojik is het rechtvaardig dat Schiphol enigszins mag doorgroeien, omdat stillere vliegtuigen tot milieuwinst hebben geleid. Die opvatting wekt de woede van veel andere bewonersvertegenwoordigers, zo is deze week gebleken. Een meerderheid wil dat Schiphol eerst – naar afspraak – het aantal nachtvluchten vermindert en dat er serieus wordt gehandhaafd op afspraken over geluidshinder.

Dat blijkt uit een telefonisch rondgang langs bewonersorganisaties die vinden dat Van Ojik buigt voor de luchtvaartbranche. ‘Wij willen geen groei, eerder afname van het aantal vluchten’, zegt Matt Poelmans namens die organisaties. Wat hem betreft moet de luchthaven in ieder geval tot 2023 een pas op de plaats maken.

Poelmans: ‘Daarbij sluiten we aan bij de bestuurders in de regio.’ Ook gemeenten willen niet dat Schiphol op korte termijn doorgroeit, omdat dan allerlei woningbouwplannen onder druk komen te staan. Tegenstanders van de ambities van Schiphol vinden dat verder overleg geen zin heeft, nu onduidelijk is of Lelystad Airport op termijn echt 45 duizend vakantievluchten van Schiphol gaat overnemen.

Vrijdag presenteert minister Van Nieuwenhuizen het aangepaste Luchtvaartbesluit voor de polderluchthaven. Nu de minister geen goedkeuring krijgt van Brussel – die vindt dat Lelystad niet alleen vluchten van Schiphol moet overnemen maar ook nieuwe gegadigden moet toelaten – is het zeer onwaarschijnlijk dat Lelystad Airport naar planning medio volgend jaar open gaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden