Omstreden 'witwas'-reclame is de zoveelste blunder voor Dove

Opnieuw heeft een reclame van Dove voor publieke verontwaardiging en excuses van het cosmeticamerk gezorgd. In een inmiddels verwijderd minifilmpje is te zien hoe een donkere vrouw haar shirt uittrekt en verandert in een blanke vrouw.

null Beeld null

Volgens critici lijkt het in de advertentie alsof een donkere huid met behulp van het Dove reinigingsmiddel wit wordt. Op sociale media werd gereageerd met plaatjes van oude zeepreclames waarin donkere kinderen met zeep wit worden gewassen.

In een derde transformatie in de twee seconden durende fimpje verandert de blanke vrouw vervolgens in een Aziatisch ogende vrouw.

Dit weekend kwam Dove met een verklaring: 'De reclame moet de voordelen van Dove-zeep voor elk huidtype laten zien.' Op Twitter en Facebook volgden excuses: 'We hebben de plank misgeslagen door gekleurde vrouwen onzorgvuldig weer te geven.'

In 2011 kwam het Unilevermerk ook al in opspraak door een reclame met vrouwen in verschillende huidtinten. Drie modellen waren gerangschikt van donker naar licht. Boven de donkerste vrouw stond het woord 'voor', boven de lichtste 'na'. De suggestie leek dat het douchespul de donkere huid wit waste. Dove haastte zich om uit te leggen dat 'alle drie de vrouwen' het effect van de douchebeurt illustreerden.

Eerder dit jaar trok Dove een Britse campagne voor babyproducten in. 'Of je nu voor of tegen borstvoeding in het openbaar bent, wij zijn er voor jou', luidde de reclametekst. Critici stoorden zich aan de steun voor tegenstanders van borstvoeding.

Nog een blunder van 2017: de 'Real Beauty Bottles'. Deze flacons, die niet echt in productie zouden worden genomen, moesten uitbeelden dat elk vrouwenfiguur er mag zijn. Maar het idee om vrouwelijke vormen in plastic te gieten viel bij menigeen slecht. 'Het is een krankjorem idee om mensen eraan te herinneren dat hun lijf niet voldoet aan het ideaalbeeld van het menselijke lichaam', zei advertentieprofessor Patrick Vargas van de University of Illionois destijds tegen de Washington Post. 'Onder de douche nota bene! Wie wil er een product kopen dat dezelfde vorm heeft als je zelf hebt?'

Ten slotte is er kritiek op de tekst 'voor de normale tot donkere huid' op een fles Dove bodylotion, die zou suggereren dat een donkere huid niet normaal is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden