Omstreden Russische zakenman nu populaire filmheld

Eén van Ruslands meest gehate zakenmannen is veranderd in een populaire filmheld. De film Oligarch, over de turbulente en gewelddadige eerste jaren van het Russische kapitalisme, trekt sinds een week volle zalen in dertien bioscopen in Rusland en Kazachstan....

Van onze correspondente Corine de Vries

Hoewel de hoofdrolspeler iets van alle grote tycoons heeft meegekregen, is zijn karakter zonder twijfel het meest gebaseerd op de controversieelste van het stel, de naar het buitenland gevluchte Kremlin-intrigant Boris Berezovski. Er is een groot verschil: Berezovski is klein en kalend, terwijl zijn alter ego gespeeld wordt door het Russische sekssymbool Vladimir Masjkov.

Volgens de krant Izvestija is de film, gebaseerd op een boek van een van Berezovski's voormalige zakenpartners, één grote reclame voor Berezovski. Vooral ook omdat de grootste tegenstander van de hoofdrolspeler, het Kremlin, wordt afgebeeld als bron van alle kwaad. Berezovski erkent het script van te voren te hebben gelezen, maar zegt geen cent aan de productie te hebben meebetaald.

De film gaat over Platon Makovski, een aanvankelijk sympathieke wiskundige die zich opwerkt van handelaar in achtereenvolgens bezems, jeans en autos tot steenrijke, nietsontziende zakenman. Het filmpubliek krijgt een inkijkje in het extravagante leven van Ruslands rijksten. Op zijn 44ste verjaardagsfeest verwelkomt Makovski zijn gasten gezeten op een olifant, hij dirigeert een symfonie-orkest en krijgt tijdens een groot vuurwerk miss Rusland als verjaarscadeau.

In de jaren negentig groeide Berezovski, net als Makovski begonnen als wiskundige en autohandelaar, uit tot een van Ruslands rijkste en machtigste mannen. Op het hoogtepunt van zijn macht schepte hij op dat hij ministers kon maken en breken. Maar sinds president Poetin aan de macht is, ging het bergafwaards met Berezovski. Toen de openbare aanklager zijn zakendeals begon te onderzoeken, vluchtte hij naar het buitenland.

Dat is een ander groot verschil tussen de echte oligarch en die op het witte doek. Platon Makovski overweegt na een moordaanslag om het land te verlaten, maar verandert van gedachte. Keer de auto maar weer, zegt hij aan het eind van de film; 'Ik ga terug naar Moskou'.

De regisseur van de film, Pavel Loengin, zegt te willen laten zien hoe ver Rusland in de afgelopen vijftien jaar gekomen is. Het is een portret van een generatie intelligente mensen tijdens de geboorte van een nieuwe maatschappij, zegt hij in de krant Novaja Gazjeta.

De filmrecenties zijn vernietigend. Maar het grote publiek kan de film wel waarderen. Het is een vermakelijke Hollywood-film, maar extreem gesimplificeerd, dat lijkt overwegend de conclusie bij het verlaten van de bioscoopzaal.

Of, zoals een van de bezoekers na afloop zegt: 'Wij Russen zijn nu ook weer niet zó naïef dat we na het zien van deze film zullen denken, Berezovski, die is eigenlijk best oké.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden