Omstreden deals woekerpolis onder vuur

Belangenorganisaties eisen dat alle gedupeerden van woekerpolissen dezelfde, hogere schadevergoeding krijgen als mensen die individueel naar de rechter zijn gestapt.

Het kantoor van Nationale-Nederlanden (NN) valt op in de skyline van Rotterdam. NN moet een woekerpolisklant geld terugbetalen omdat de verzekeraar vooraf onvoldoende informatie had verstrekt. Beeld Amaury Miller

Schikkingen rond woekerpolissen, waarbij individuele gedupeerden veel hogere schadevergoedingen krijgen dan bij collectieve compensatieregelingen, liggen onder vuur. De Consumentenbond en claimorganisatie Wakkerpolis eisen bij de verzekeraars ASR en NN dat alle woekerpolisklanten meer geld krijgen. Dus niet alleen gedupeerden die doorprocedeerden en gelijk kregen.

Of deze 'gelijke behandeling' bij woekerpolissen haalbaar is en ook anderen meer geld tegemoet kunnen zien, is volgens deskundigen de vraag.

Dinsdag oordeelde het klachteninstituut Kifid dat Nationale-Nederlanden (NN) een woekerpolisklant geld moet terugbetalen omdat de verzekeraar vooraf onvoldoende informatie had verstrekt. Dat gold onder meer voor de 'eerste kosten'. Die worden de eerste jaren ingehouden om bijvoorbeeld de tussenpersoon te betalen, zonder dat het met de klant is overeengekomen. Volgens de Consumentenbond gaat het om een 'baanbrekende uitspraak' in het al twintig jaar slepende woekerpolisdossier. Woekerpolissen zijn beleggingsverzekeringen waarin allerlei verborgen kosten bleken te zitten. Daardoor bouwden klanten geen vermogen op, zoals ze was beloofd, maar leden ze vaak schade.

De klant van NN kreeg volgens de collectieve regeling 1.500 euro schadevergoeding, maar stapte naar het Kifid, dat hem dinsdag in gelijk stelde. Wakkerpolis schat dat de uitspraak betekent dat hij 15 mille extra moet krijgen van NN. De Consumentenbond en Wakkerpolis eisen nu dat ook de andere klanten van NN snel een 'passende (lees: fors hogere) tegemoetkoming' krijgen. Volgens de Consumentenbond hebben ongeveer een half miljoen NN-klanten een polis waarop de Kifid-uitspraak van toepassing is. De verzekeraar is het echter niet eens met de manier waarop het Kifid de criteria heeft toegepast. NN gaat mogelijk in beroep. In dat geval zal het (opnieuw) een tijd duren voordat er helderheid is.

De Consumentenbond heeft daarnaast minister Dijsselbloem (Financiën) gevraagd in te grijpen bij verzekeraar ASR, die in handen is van de staat. Enkele tientallen klanten met een zogeheten Waerdye-levensverzekering zouden in het geheim duizenden euro's meer compensatie hebben gekregen dan andere klanten met een vergelijkbare woekerpolis. Dit op voorwaarde dat ze geen ruchtbaarheid gaven aan hun voorkeursbehandeling.

Meer schadevergoeding

Daarmee heeft ASR grote rechtsongelijkheid gecreëerd, aldus de Consumentenbond. De bond eist dat ook andere ASR-klanten meer schadevergoeding krijgen. Volgens ASR gaat het om individuele gevallen, met specifieke (financiële) omstandigheden.

Dijsselbloem reageerde dinsdag met een oproep aan ASR om zo veel mogelijk openheid te betrachten. Ook mogen geen bepalingen over geheimhouding meer worden opgenomen in nieuwe schikkingen. Ingrijpen vindt hij niet nodig. De Consumentenbond wacht een gesprek met de minister af voordat de rechter wordt ingeschakeld.

Volgens hoogleraar Erik Lutjens wordt het een lastige zaak. 'Een verplichting tot gelijke behandeling van deze ongelijke gevallen zal moeilijk hard zijn te maken.' Volgens de bond kunnen mensen met een compensatie op basis van de collectieve compensatieregeling gewoon naar de rechter stappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden