Drukke trams tijdens de zomervakantie.
Drukke trams tijdens de zomervakantie. © ANP

Ombudsorganisatie ov: zomerdienstregeling is uit de tijd

De zomerdienstregelingen van treinen en bussen duren te lang en zijn niet afgestemd op de zomervakanties. Dat stelt het OV loket, een organisatie die fungeert als de ombudsman voor het openbaar vervoer.

Volgens het loket is de zomerdienstregeling uit de tijd omdat in Nederland steeds minder sprake is van collectieve vakanties.

De langste zomerdienstregeling was dit jaar die van trein- en busvervoerder Syntus in Twente: negen weken. Het OV loket heeft geprobeerd te achterhalen waarom dat zo lang moest duren, maar kreeg van Syntus (dat inmiddels Keolis heet) geen antwoord. Volgens de woordvoerder van Syntus is dat simpel: 'Door in de zomer minder bussen te laten rijden, kunnen we er in drukkere periodes meer inzetten.'

Schoolvakanties

De zomerdienstregeling sluit vaak slecht aan op de schoolvakanties. Zo begon die bij Arriva in de regio Nijmegen vorig jaar een week voor de schoolvakanties, om een week na het begin van de scholen te eindigen. Dit jaar begon het zomerschema al twee weken voor de schoolvakantie. Arriva vindt dat logisch: in de laatste weken voor de schoolvakantie zijn er veel minder reizigers.

Er waren ook klachten over zomerdiensten in de grote steden. In Amsterdam werden de trams ontzien, maar de metro en bus reden 25 procent minder ritten, waardoor die soms erg vol zaten.


Drukte op de weg, het fietspad en het spoor: wat doen we ermee?

Het is druk op de Nederlandse fietspaden, vindt een kwart van de fietsers. Zodanig dat menigeen er weleens voor kiest om een ander vervoersmiddel te pakken. Hoe komt het zo vol op het fietspad? Drie vragen én vier oplossingen.

De reizigers die bij de onthulling mochten zijn hadden er zelfs een applausje voor over: het ontwerp van de nieuwe intercitytrein van de NS. Nu maar hopen dat er niets tussen komt en hij in 2021 echt gaat rijden.

Lezers reageren op het nieuws dat de files voorlopig niet verdwijnen en melden ander ongerief inzake de auto.

Een knap lijntje verbindt het Belgische Hamont met Weert. ProRail slijpt de rails, wiedt het onkruid, plaatst borden in het kader van zelfmoordpreventie. Alleen: er rijdt hier al zestig jaar geen trein. (+)