Tankwagen van Shell in Rotterdam.
Tankwagen van Shell in Rotterdam. © ANP

Olieproducenten pleiten voor heffing op CO2-uitstoot

Vijf Europese olie- en gasbedrijven, waaronder Shell, pleiten voor een wereldwijde heffing op de uitstoot van het broeikasgas CO2. Dat schrijven ze in een brief aan het klimaatpanel UNFCCC van de Verenigde Naties en de media.

Bij een wereldwijde CO2-belasting moeten bedrijven betalen voor elke ton broeikasgas die ze uitstoten, waardoor het gebruik van olie, gas en kolen relatief duurder worden en duurzame energiebronnen goedkoper. 

Een forse belasting op CO2-uitstoot zal sommige fossiele energiebedrijven omzet kosten, erkennen de bedrijven in hun brief. Maar een duidelijk systeem biedt volgens hen ook zekerheid voor de noodzakelijke toekomstige investeringen in de olie- en gasindustrie. Ondertekenaars zijn Shell/BG-group, BP, Total, Statoil en Eni.

China en de VS

Met het pleidooi voor een betere CO2-belasting kiezen de bedrijven positie voor de VN-klimaatconferentie in Parijs, eind dit jaar. Internationale beprijzing van uitstoot van broeikasgas is al jaren één van de instrumenten die op klimaatconferenties wordt besproken, maar komt tot dusver nauwelijks van de grond omdat grote vervuilende landen als China en de Verenigde Staten het onderling niet eens kunnen worden.

Alleen de Europese Unie maakt serieus werk van de handel in CO2-uitstootrechten, maar ook die is weinig effectief omdat het uitstoten van extra broeikasgas nog erg goedkoop is. Om het gebruik van olie, kolen en gas daadwerkelijk te dempen is waarschijnlijk een belasting nodig van ministens 30 euro per ton CO2. Op dit moment kosten de rechten slechts 7 tot 8 euro.

Een hogere CO2-prijs creeërt ook een vangnet voor het opwekken van hernieuwbare energie. Dat is een betere manier dan alsmaar aan die subsidiekraan draaien

Shell-president Jeroen van der Veer

Profiteren

De oliebedrijven noemen in hun brief geen prijs voor de gewenste CO2-heffing. Maar volgens oud Shell-directeur Jeroen van der Veer is een bedrag nodig van ministens 40 euro per ton. 'Een hogere CO2-prijs creeërt ook een vangnet voor het opwekken van hernieuwbare energie. Dat is een betere manier dan alsmaar aan die subsidiekraan draaien', zei hij eind vorig jaar.

De bedrijven denken deels zelf te kunnen profiteren van een hogere prijs op CO2-emissies. De belasting maakt gas bijvoorbeeld aantrekkelijker dan kolen bij de elektriciteitsproductie. Het is ook een bonus op de opslag van CO2 in de bodem; een techniek waarmee ondermeer Shell experimenteert.

Wind- en zonne-energie

De belangrijkste effecten van een hoge CO2-heffing zullen echter zijn dat energiebesparing verder wordt gestimuleerd, en dat wind- en zonne-energie financieel aantrekkelijk worden. 'De uitdaging is om te voldoen aan een hogere energievraag met minder uitstoot van CO2', aldus de olie- en gasbedrijven.

Een CO2-belasting van 30 euro per ton heeft overigens een relatief klein effect op de prijs van een liter benzine: die wordt daarmee ongeveer 6 cent duurder.