Offshoredivisie Ballast Nedam overgenomen door baggeraar Van Oord

Investering in de bouw van windmolenparken op zee

Het 20 jaar oude hefschip 'Svanen' Beeld Stefan Sauer

Om de komende jaren meer windmolenparken op zee aan te leggen, koopt de Rotterdamse baggeraar Van Oord voor een onbekend bedrag het hefvaartuig Svanen van het noodlijdende beursconcern Ballast Nedam.

Dit meer dan 20 jaar oude hefschip is het belangrijkste onderdeel van de vrijdag overgenomen zeebouwactiviteiten van het bouwbedrijf. Daarbij nemen de baggeraars ook ongeveer 50 man aan maritiem bouwpersoneel en de aanleg van het Windpark Westermeerwind in de IJsselmeer over.

Het in Nieuwegein gehuisveste Ballast Nedam gebruikte de Svanen de laatste jaren vooral voor de constructie van windmolenparken op zee. Het bedrijf heeft er naar eigen zeggen al meer dan 500 funderingen mee geslagen, maar wilde er vanaf. Daarmee hoopt het in zwaar weer verkerende Ballast financieel sterker worden.

Lucratieve bouwprojecten

Voor het familiebedrijf Van Oord zijn de windmolenparken een groeimarkt en vormen het schip en de werknemers een belangrijke aanwinst, zegt een woordvoerder. De Rotterdammers hebben de laatste jaren al verscheidene parken aangelegd en verwachten harder te groeien. Het bedrijf mikt onder meer op aanbestedingen dankzij het Energieakkoord. Vanaf begin volgend jaar komen de eerste van de vijf kavels langs de Hollands kust op de markt. Van Oord hoopt ook nieuwe opdrachten binnen te hengelen in andere Europese landen. 'We nemen hiermee een voorschot op de toekomst.'

De windmolens en andere bouwprojecten op zee leverden Van Oord al een kwart van de totale omzet van 1,6 miljard euro op. Dat omzetaandeel moet in de komende jaren naar minimaal 40 procent.'We zijn al langer bezig om minder afhankelijk te worden van baggeren en zijn inmiddels een bredere aannemer op zee. Deze deal gaat ons daarbij helpen.'

Windmolens op zee zijn een belangrijke groeimarkt voor Van Oord. Beeld anp

Zwaargewicht

De Heavy Lift Vessel Svanen kan objecten tot bijna 9 miljoen kilo tillen. Ballast gebruikte het vaartuig voorheen jarenlang om bruggen mee te bouwen. Zo is de bekende, in 2000 opgeleverde Sontbrug tussen Kopenhagen en Malmö 'door de Svanen' gebouwd.

Volgens analist Edwin de Jong van SNS Securities is de transactie goed voor beide partijen. Hij schat dat Van Oord zo'n 55 miljoen heeft neergeteld voor het schip, net iets minder dan de huidige beurswaarde van heel Ballast Nedam op dit moment.

Bouwbedrijf Ballast Nedam verkeerde financieel gezien in zwaar weer. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.