Offertes van verzekeraars nog steeds te rooskleurig

Van de offertes voor beleggingshypotheken is 40 procent te rooskleurig. Dat zegt brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars. Het Verbond heeft moeite om de gewenste openheid over de kosten van verzekeraars af te dwingen....

Verzekeraar Zwitserleven heeft vorige week alle tussenpersonen per brief gealarmeerd. De offertes van andere banken en verzekeraars zouden een te fraaie voorstelling van de beleggingsrendementen bij hypotheken geven. 'We worden gestraft voor onze eerlijkheid. We lijken duur, maar dat is omdat de concurrenten niet al hun kosten laten zien,' zegt een woordvoerder.

De onvrede van Zwisterleven betreft de verborgen kosten van beleggingsverzekeringen. Dat zijn beleggingen gekoppeld aan andere financiële producten, zoals hypotheken. 'Ik snap Zwitserleven wel. Sommige verzekeraars hanteren nog steeds te rooskleurige cijfers', erkent een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. Hij wil, net als Zwitserleven, geen namen noemen. 'Dat doen we achter de schermen.'

Volgens de Code Rendement en Risico - een vorm van zelfregulering van de branche - zijn verzekeraars verplicht consumenten eerlijke offertes aan te bieden. Volgens de woordvoerder van het Verbond, dat naleving hiervan controleert, voldoet op dit moment 60 procent van de hypotheekoffertes en 80 procent van de offertes van levensverzekeringen aan die code.

'Op 1 januari moet het echt afgelopen zijn', zegt de woordvoerder. 'Zelfregulering is een kwestie van het overtuigen van de leden. Nu we met toezichthouder AFM hebben afgesproken dat volgend jaar iedereen echt eerlijk is, hebben we een extra stok achter de deur', zegt de woordvoerder.

Volgens Peter Post, directeur van MoneyView - dat financiële producten analyseert - zitten de verzekeraars helemaal niet te wachten op de objectieve offertes. 'De branche heeft al in 1996 afgesproken dat ze consumenten eerlijk gaan voorlichten. We zijn vier rondes zelfregulering verder en het is nog steeds niet op orde.'

Volgens Post huilen verzekeraars krokodillentranen over wat de nieuwe eisen aan offertes hen kosten. 'De branche zegt zware lasten te torsen als gevolg van strenge regels van de overheid, maar ze hebben jarenlang de regels in hun eigen voordeel geplooid. Dat heeft niets met het populaire begrip van administratieve lastendruk te maken, maar alles met hun commerciële belangen. Ze hebben de hoge lastendruk volledig zelf gecreëerd.'

De NBVA, een brancheorganisatie van financieel adviseurs, sluit zich hierbij aan. 'Het is treurig dat de verzekeraars er maar niet in slagen eerlijke voorlichting te geven', zegt een woordvoerder. 'Adviseurs hebben er last van, want die kunnen er niet van op aan dat de informatie die zij aan hun klanten bieden, klopt. Een adviseur die met een offerte zwaait, staat in zijn hemd als de maatschappij weet dat de adviezen onhaalbaar zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden