Nuon vraagt als eerste exploitant stekkergeld bij publieke laadpalen

Brabant en Limburg krijgen de primeur: stekkergeld voor publieke laadpalen. Nuon gaat de komende twee jaar 1240 laadpalen plaatsen waarbij niet alleen wordt betaald voor het laden van de accu, maar ook voor het bezet houden van de paal.

Oplaadpunt voor elektrische auto's in Utrecht. Beeld anp

Het is voor het eerst dat op enige schaal stekkergeld zal worden gevraagd voor gewone laadpalen. Tot nu toe kent alleen Tesla stekkergeld bij zijn eigen 'superchargers'. Bij gewone laadpalen kunnen elektrische auto's ongelimiteerd aan het snoer blijven staan. Dat is frustrerend voor bezitters van andere elektrische auto's, die op zoek zijn naar een vrije paal. En voor de exploitant van de laadpalen, die zijn dure investering niet kan terugverdienen.

Tarief

Het tarief is niet angstaanjagend: 22 cent per uur. Uit een eerdere proef van Nuon bleek dit tarief effectief. De beschikbaarheid van de palen nam met 27 procent toe. Zonder stekkergeld staat 10 procent van de auto's langer dan 24 uur aan de paal; met stekkergeld is dat nul procent. Als stekkergeld aan de Brabantse en Limburgse palen blijkt te werken, wil Nuon dat ook in andere gebieden invoeren.

Ook andere laadpaalexploitanten willen stekkergeld invoeren. Zo ontdekte PitPoint dat bij 1 euro per uur aan stekkergeld 94 procent van de chauffeurs zei zijn opgeladen auto te zullen weghalen. Tesla hanteert sinds kort een tarief van een heel andere orde dan dat van Nuon: een stekkergeld van 35 cent per minuut.

Concessie

Nuon kreeg van de provincie Noord-Brabant een concessie om 1240 palen met elk twee stopcontacten aan te leggen in Brabant en Limburg. Een kilowattuur stroom gaat, voor bezitters van een Nuon tankpas, 22 cent kosten, volgens Nuon het laagste tarief (zonder abonnementskosten) bij een publieke laadpaal in Nederland.

Nuon zegt als eerste in staat te zijn deze palen zonder subsidie te exploiteren, doordat Nuon een langer lopend contract heeft dan tot nu toe gebruikelijk. 'Onze vorige contracten liepen meestal zeven jaar. Dit contract loopt tien jaar.' Dat betekent dat Nuon drie jaar extra heeft om zijn investering terug te verdienen. De daling van de kosten heeft Nuon deels ook te danken aan de fiscus: de energiebelasting op laadpaalstroom is per 1 januari gedaald van 11 cent naar 5 cent per kilowattuur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.