Numico koopt bedrijf voor 1,2 miljard

Het Nederlandse voedingsbedrijf Numico, Europa’s grootste producent van babyvoeding, neemt voor 1,2 miljard euro het Aziatische babyvoedingsbedrijf EAC Nutrition over....

Bestuursvoorzitter Jan Bennink spreekt van een ‘eenvoudige overname’ van een bedrijf dat Numico ‘in vele opzichten goed aanvult’. ‘We hoeven geen ingewikkelde herstructurering door te voeren. De bedrijven passen bij elkaar.’

Numico produceert babyvoeding onder merknamen als Nutricia, Milupa en Aptamil en diverse soorten ziekenhuisvoeding. Het bedrijf verwacht dat EAC vanaf 2007 aan de winst gaat bijdragen. Voor het volgende jaar voorziet Numico voor 5 miljoen euro kosten te kunnen besparen. Vanaf 2007 moet dat 10 miljoen per jaar worden.

EAC verkoopt en produceert babyvoeding in een groot aantal Oost-Aziatische landen onder de bedrijfsnaam Dumex. Met de overname koopt Numico zich in op de markt voor babyvoeding. EAC Nutrition is een dochter van het aan de Deense beurs genoteerde East Asiatic Company. Het bedrijf, met merken als Mamex, Mamil en Dugro, heeft een sterke marktpositie. Het bedrijf is marktleider in babyvoeding in China, Maleisië en Thailand. In China heeft Dumex in volume 17 procent van de markt. Numico verwacht dat de babyvoedingsmarkt jaarlijks met 10 procent groeit.

In de eerste negen maanden haalde Dumex (2250 personeelsleden) een operationele winst van ruim 28 miljoen euro, bij een omzet van 240 miljoen euro.

Topman Bennink benadrukt dat de aankoop niet in de eerste plaats is bedoeld om de totale marktpositie van het bedrijf te verstevigen. Via Dumex verwerft Numico zich een positie op een grote, snelgroeiende markt met een zeer groot groeipotentieel. In Azië worden jaarlijks vijftig miljoen kinderen geboren, vergeleken met 4,1 miljoen in West-Europa. De consumptie van baybyvoeding blijft er nog ver achter bij het Westen.

Numico wil dan ook investeren in de uitbreiding van de Dumex-fabriek in Shanghai en de productiefaciliteiten in Thailand, waar eenderde van de omzet vandaan komt, en Maleisië, dat goed is voor eenvijfde van de omzet.

Volgens Bennink vullen beide bedrijven elkaar goed aan. Numico is marktleider in Europa, Dumex in Azië. De Aziatische tak is sterk in gewone babymelk, terwijl Numico in Europa de meeste winst haalt uit gespecialiseerde babyvoeding, waarbij rekening wordt gehouden met hongerige baby’s, baby’s met allergieën of baby’s met bijzondere diëten. Bovendien, meent Bennink, is Dumex ‘goed in het kopiëren van succesvolle concepten, terwijl onze sterkte juist zit in onderzoek en ontwikkeling’.

Op de effectenbeurs in Amsterdam was de ontvangst ronduit afwijzend. Analisten oordeelden dat Numico een te hoge prijs heeft betaald voor het ‘Aziatische Nutricia’. Numico zegt 3,4 maal de omzet van Dumex te betalen. Bij de aankoop van het Italiaanse Mellin voor 400 miljoen euro in februari dit jaar, was Numico bereid 3,1 maal de omzet te betalen.

Beleggers vallen vooral over de aangekondigde uitgifte van 17 miljoen nieuwe aandelen om de benodigde 550 miljoen euro op te halen. Volgens financieel topman Jean-Marc Huët betreft deze emissie minder dan 10 procent van het aantal uitstaande Numico-aandelen. Het bedrijf maakte gisteravond laat bekend dat de emissie is geslaagd en de inschrijving is gesloten. Op 2 december mogen de aandeelhouders zich over de aankoopplannen uitspreken. Op de AEX kelderde het aandeel met 6,01 procent.

Bij Deense beleggers ging de vlag wel uit. De koers van het op de beurs in Kopenhagen genoteerde EAC maakte een sprong van 19 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden