Numico heeft buik vol van Nederlanders

Het voedingsconcern Numico, voortgekomen uit het oer-Hollandse Nutricia, heeft de buik vol van Nederland. ‘Dit is een moeilijk land’, zei bestuurvoorzitter Jan Bennink donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers op Schiphol....

Van onze verslaggever Nico Goebert

Bennink sprak uit recente ervaring, want Numico, fabrikant van voeding voor baby’s en ziekenhuispatiënten, kwam eind vorig jaar enkele malen in aanvaring met zijn klanten. Een prijsverhoging van tientallen procenten voor babymelk in december vorig jaar joeg de consument in de gordijnen en in dezelfde maand moest Numico potjes Olvarit uit de schappen halen, nadat enkele glaskorrels waren gevonden onder dekselranden.

In beide gevallen schuwde Bennink zelfkritiek niet. ‘De combinatie glas en babyvoeding kan gewoon niet.’ Numico zal dan ook meer investeren in kwaliteit en veiligheid. ‘We willen op termijn naar de standaarden die gelden in de farmaceutische industrie.’

In het geval van de forse prijsverhoging voor babymelk gaf Bennink toe dat het beter was geweest als de prijs stapsgewijs was opgheschroefd, zodat de consument de tijd had gekregen aan de hogere prijs te wennen. ‘Daar hebben we van geleerd.’

Maar de Numico-topman houdt vol dat de consument de juiste prijs betaalt, al is de Nederlander misschien niet gewend dat een hoge kwaliteit geld kost. ‘Daarom is de kwaliteit van de producten in de Nederlandse supermarkten lager dan elders.’

De irritatie over de Nederlandse markt heeft ook een harde financiële reden. Numico haalde vorig jaar in Nederland een omzetgroei van 2 procent, een stijging die schril afsteekt bij de stijging van ruim 30 procent in Oost-Europa en de groeipercentages in bijvoorbeeld Turkije en Azië. Zelfs in Europa blijft Nederland ver achter, bijvoorbeeld bij Engeland, waar de omzetgroei uitkwam op 12 procent.

‘De handel is moeilijk, de consument kritisch en de markt klein’, kenschetst Bennink de voormalige thuismarkt. ‘We hebben vorig jaar veel geïnvesteerd in Nederland, maar in tegenstelling tot andere markten blijft een respons in de vorm van omzetgroei uit.’ Numico beraadt zich dan ook op de vraag of het zijn schaarse euro’s niet beter elders kan besteden, waar investeringen meer rendement opleveren.

Bennink is er niet rouwig om dat Nederland steeds minder belangrijk wordt voor Numico. Vorig jaar kwam minder dan 5 procent van de omzet van bijna 2 miljard euro uit het land van de stichters van het concern. Grote overnames in de jaren negentig van de vorige eeuw in Engeland en Duitsland, de overnames van het Italiaanse Mellin voor 400 miljoen euro en het Aziatische Dumex vorig jaar voor 1,2 miljard, hebben van Numico een internationaal bedrijf gemaakt.

In de financiële wereld werd in november vorig jaar verbijsterd opgekeken van de hoge prijs die Numico neertelde voor Dumex. Maar Bennink heeft geen seconde spijt gehad van de aankoop. ‘Het was een dure, maar juiste acquisitie. Het bedrijf ziet er beter uit dan verwacht en heeft sterke posities in China, Thailand en Maleisië en is zeer veelbelovend in Vietnam. Wij kunnen veel leren van Dumex.’

Dat de dreiging in Nederland minder te investeren geen loze kreet is, bewees Numico vorig jaar. Het bedrijf doekte in één klap alle activiteiten op in de Filipijnen, omdat Bennink tot de slotsom was gekomen dat in dat land geen droog brood te verdienen was. ‘We zitten er nu vijf jaar. We hebben er veel geld verloren en toch nog maar een marktaandeel van 2 procent.’

Numico presenteerde glanzende cijfers. De omzet steeg met bijna 12 procent tot bijna 2 miljard euro. De winstsprong met ruim 75 procent van 113 tot 198 miljoen euro, was spectaculair. ‘Een groei met dubbele cijfers. Geen enkele andere onderneming in onze sector kan dat zeggen’, aldus Bennink. Voor het eerst sinds 2002 keert Numico weer dividend uit. De aandeelhouders krijgen 15 cent per aandeel. Voor dit jaar wordt een omzetstijging van 11 tot 13 procent verwacht, bij stabiele winstmarges.

De gevoelens van Bennink ten opzichte van het land der vaderen zullen er niet warmer op geworden zijn door de ontvangst van de glanzende resultaten. Beleggers straften de cijfers af met een koersdaling van rond 2 procent. Het aandeel Numico sloot op het Damrak 1,6 procent lager op 37,15 euro.

Analisten wijzen op de lagere omzetgroei in babyvoeding in het vierde kwartaal en op de hoge waardering van het aandeel. De beurswaarde van Numico is meer dan 7 miljard en in het hypothetische geval van een overname komen daar nog enkele miljarden bij. Dat betekent dat beleggers bereid zijn twintigmaal het bedrijfsresultaat voor Numico neer te tellen. ‘Zo’n waardering laat geen ruimte voor teleurstelling’, oordeelt Arjan Sweere van de effectenbank Kempen & Co.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden