Nu wel: rijen dik, echte klanten

V&D's laatste Prijzencircus, dat gisteren begon, werd een feest van duwen trekken, vloeken en smijten. Gêne over deze 'lijkenpikkerij' werd gecompenseerd door kortingen tot 70 procent.

null Beeld Marcel van den Bergh
Beeld Marcel van den Bergh

Twee mannen van middelbare leeftijd lopen om 9:23 uur de hoek om van de Zwolse Roggenstraat. Ze kijken, schudden hun hoofd en zeggen bloedserieus 'schande!' tegen elkaar. 'Nu komen ze opeens wel allemaal, hè? Die lijkenpikkers.' De twee schudden wederom het hoofd en staan een half uur later in de rij tussen diezelfde lijkenpikkers om een afgeprijsde dvd-box van de politieserie NCIS af te rekenen.

Als de liquidatie-uitverkoop van V&D een les oplevert, dan is het deze: morele verontwaardiging is belangrijk, maar het laatste Prijzencircus ooit is belangrijker. De twee curatoren van het failliete warenhuis zagen aanvankelijk geen heil in een heropening van de winkel, maar toen duidelijk werd dat er nog enorme voorraden in de schappen liggen, besloten ze er toch toe. Alle 62 filialen gaan deze week gefaseerd open, en sluiten pas halverwege april.

En daarom wordt er woensdagochtend in Zwolle een tweefrontenoorlog voorbereid. Het westfront staat in de Roggenstraat en is zo'n duizend man sterk. Het oostelijk front staat in de smallere Spiegelstraat en is iets kleiner. Om 9:40 begint het eerste geduw. De eerste baby's beginnen om 9:43 vanuit hun kinderwagentjes te huilen.

Of niet dan?

Het gezelschap op straat is gemêleerd. Er zijn vrouwen met pittige korte kapsels, mannen in dure pakken, studentes met witte Adidasjes, groepjes Chinezen. Er staan koopjesjagers die hun plek met handen en voeten verdedigen, maar ook klanten die met beschaamde zuchtjes en opgetrokken wenkbrauwen duidelijk proberen te maken dat ze hier ook liever niet zouden staan. Maar ja, die korting hè?

En er is Judith, een geblondeerde dame van 43 die niet met haar achternaam in de krant wil, maar wel opgeschreven wil hebben dat 'V&D moet blijven'! 'Want het is toch verdomme verschrikkelijk voor al die mensen zonder baan? Of niet dan?' 'En nee', geeft ze een fractie later toe. 'Ik kwam hier niet heel vaak. Maar wat scheelt dat, ik ben er nu toch?!'

Net als Judith wordt het publiek langzaam onrustig. De winkel zou toch om tien uur open? Waarom is alles zo slecht aangegeven? Om 10:13 is door het raam heen te zien hoe twee verkopers haastig proberen een vrouwelijke paspop aan te kleden. Het lukt niet, want haar linkerarm blijft eraf vallen. Laat maar, lijkt een wat oudere werknemer tegen de jongens te zeggen. Help liever de horlogevitrines af te zetten met geelzwart lint.

null Beeld Marcel van den Bergh
Beeld Marcel van den Bergh

Kaalgevreten

Er werken de komende weken vooral uitzendkrachten in de warenhuizen, meldt Gordon Brothers Europe, een bedrijf gespecialiseerd in liquidatieverkopen van failliete winkels. Ex-medewerkers zouden immers recht hebben op fikse ontslagvergoedingen als ze nog een maand voor de keten zouden werken. Dat is te duur.

Die onervarenheid wreekt zich om 10:19 uur, als het personeel zenuwachtig naar de mensenmassa loert. De enige twee beveiligers die rondlopen, zijn geschrokken van de opkomst, geven ze later toe. Om 10:31 lopen ze naar de deur, tot vreugde van het publiek, dat begint af te tellen. Tien, negen, acht... De rij dikt in en er klinkt gejuich: het failliete V&D is weer open. Kopen!

In de dagen rond het faillissement werd vooral schande gesproken over de rol van de Amerikaanse private-equity-eigenaar Sun Capital. Het zouden sprinkhanen zijn, klonk het op straat, op Twitter en op Facebook. De Amerikanen zouden dit stukje Hollands glorie hebben kaalgevreten en voor dood hebben achtergelaten.

null Beeld Marcel van den Bergh
Beeld Marcel van den Bergh

Insectenplaag

Maar ook het Nederlands winkelend publiek kan er wat van, zo blijkt woensdag. Minuten na de opening zijn ze al hun bezwaren aangaande sprinkhanen blijkbaar vergeten en bewegen ze zich voort als een Egyptische insectenplaag. Er is geduw, getrek, gevloek, gesmijt. Er worden ellebogen gebruikt om als eerste bij Le Creuset-braadpannen te komen. Een oer-Hollandse winkel mag zijn ziel nooit of te nimmer verkopen, zo lijkt de les, tenzij er 70 procent korting tegenover staat.

Het was woensdag overal druk, zegt Edwin van Wijk, woordvoerder van de twee curatoren. Zelfs in voormalige rampfilialen zoals Zeist en Weert. Dat komt vooral vanwege de kortingen tot 70 procent.

Toch zijn veel klanten ontevreden. De shop-in-shops van Mango, Desigual, Hunkemöller en United Colors of Benneton zijn al leeggehaald en dus zijn het vooral de minder interessante kleren, serviezen en hoeslakens die overblijven. En wat te denken van die technische storing waardoor je geen Lego kunt kopen? verzuchten sommige klanten. En er zijn de almaar terugkerende ruzies bij de kassa over de prijs, die lager moet. En talloze bescheiden trek- en duwpartijtjes bij de Samsonite-koffers, die vanwege die technische storing helemaal niet te koop blijken.

'Wie verzint dit nou', klaagt dezelfde Judith die buiten nog riep dat 'V&D moet blijven'. 'Dan staan wij klanten eindelijk allemaal voor je klaar en dan doe je alleen de kerstspullen voor 70 procent korting. Wie heeft er nu kerstspullen nodig? Ik zal jou een ding vertellen: het is oneerlijk.'

Naar wie gaat de opbrengst?

De curatoren van het failliete warenhuis hopen met deze laatste uitverkoop zo veel mogelijk geld te verdienen voor de schuldeisers. Er staat nog een bedrag open van zo'n 150 miljoen euro aan schulden. Omdat deze uitverkoop dat bedrag niet zal opleveren, zullen lang niet alle schuldeisers profiteren. De Belastingdienst en het UWV hebben als preferente schuldeiser nog flinke bedragen tegoed. En verder kan vooral het Amerikaanse Sun Capital geld tegemoet zien. De voormalige V&D-eigenaar heeft nog miljoenen aan leningen uitstaan bij het warenhuis. De leveranciers staan achteraan in de rij. Volgens advocaat Sjoerd Warringa onderzoekt een deel van de leveranciers daarom de mogelijkheden een procedure te starten tegen het voormalig bestuur en Sun Capital.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden