nieuwsauto-industrie

Nu de lopende banden overal in Europa tot stilstand komen, sluit ook Nedcar zijn poorten

Het Nederlandse VDL Nedcar gaat zijn autofabriek in Born tijdelijk sluiten vanwege het coronavirus. In Limburg produceert het bedrijf Mini’s en de BMW X1. 

Werknemers van VDL Nedcar in Born inspecteren een door BMW voorgeproduceerde romp van een Mini. Beeld Bloomberg via Getty Images

VDL Nedcar liet dinsdag nog weten zijn productie niet te zullen stil leggen vanwege de virusuitbraak, hoewel vakbond CNV daar nadrukkelijk om had gevraagd. De bond vreest voor de gezondheid van werknemers die bij de productie van auto's vaak dicht bij elkaar in de buurt staan. 

Maar nadat de Duitse autobouwer BMW woensdag als een van de laatste grote autobouwers had bekendgemaakt dat het zijn productielijnen tijdelijk stil legt, ging Nedcar alsnog overstag. Vanaf vrijdag gaat de Nedcar-fabriek in Born vier weken dicht. 

Die beslissing heeft ook te maken met het feit dat er steeds lastiger aan onderdelen is te komen, doordat overal toeleveranciers zijn gestopt met produceren. Voor de ongeveer vijfduizend medewerkers doet VDL Nedcar een beroep op de noodmaatregelen die het kabinet dinsdag aankondigde. 

Grootste crisis sinds WO II

Intussen begint de situatie steeds nijpender te worden voor de Europese auto-industrie. Als de coronacrisis langer duurt dan drie maanden, zullen de gevolgen ernstiger zijn dan die van de kredietcrisis, stelt Ferdinand Dudenhöfferr, directeur van het CAR-instituut van de Universiteit van Duisburg. Volgens hem stevent de Duitse auto-industrie af op de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. 

Uniek aan deze crisis is dat alle drie belangrijke wereldmarkten tegelijk getroffen zijn. Bij de kredietcrisis ging aanvankelijk de Amerikaanse markt onderuit en volgde Europa pas enkele jaren later. Als het virus in de VS net zo hard toeslaat als in delen van Europa en China, ontstaat de unieke situatie dat de gehele wereldmarkt is ingestort.

De Duitse overheid zal de veelgeplaagde Duitse auto-industrie met grote bedragen moeten ondersteunen, is de verwachting. Mogelijk zullen delen zelfs worden genationaliseerd, denkt Dudenhöffer. Ook de Duitse minister Altmaier van Economische Zaken liet onlangs doorschemeren dat de overheid mogelijk bedrijfsonderdelen zal moeten kopen om massa-ontslagen te voorkomen. Toeleveranciers worden eveneens hard geraakt.

Hoe groot de gevolgen precies zijn, wordt pas over een maand of drie duidelijk, aldus Dudenhöffer. Maar nu al is volgens hem zeker dat de Europese productie dit jaar 1,5 miljoen auto’s lager zal uitvallen dan voorspeld.

Ook in Nederland worden de gevolgen merkbaar. Marktonderzoeker Aumacon schat dat het komend jaar als gevolg van de coronacrisis in Nederland niet meer dan 375 duizend nieuwe personenauto’s zullen worden verkocht. Dat zou neerkomen op een vermindering van 50 duizend nieuw verkochte auto’s ten opzichte van eerdere schattingen. Vorig jaar werden in Nederland 450 duizend nieuwe auto’s verkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden