Reizigers klaagden veelvuldig over de moeilijk leesbare, vaak te hoog hangende digitale informatieschermen.
Reizigers klaagden veelvuldig over de moeilijk leesbare, vaak te hoog hangende digitale informatieschermen. © An-Sofie Kesteleyn

NS zwicht voor klachten reizigers: klapperbord keert terug op vier stations

De Nederlandse Spoorwegen (NS) geeft gehoor aan protesten van reizigers, door het bedrijf zelf ook wel 'stakeholders' genoemd: op de centrale stations van de vier grote steden keert volgend jaar het grote klapperbord terug, waarop van grote afstand en in één oogopslag de vertrektijden voor het komende half uur te zien zijn.

De grote donkerblauwe, analoge borden verdwenen een jaar of acht geleden uit de stations, net als het klepperende geluid wanneer nieuwe informatie werd toegevoegd. Ze moesten wijken voor digitale en kleinere informatieschermen, tot ergernis van veel reizigers.

Handtekeningenacties van reizigers en protesten van reizigersorganisaties werpen nu, jaren later, alsnog hun vruchten af. Althans, op bescheiden schaal: de borden keren terug op vier stations. Volgens een woordvoerster van NS is het bedrijf er zelf ook blij mee.

Het was niettemin de NS die indertijd besloot dat de klapperborden plaats moesten maken voor iets innovatiefs, aangezien het mechanische klapperbord te vaak met defecten kampte. Bij het nieuwe klapperbord, dat vorig jaar uitgebreid getest is en door een reizigerspanel is beoordeeld, zou dat mankement zijn opgelost.

Het nieuwe klapperbord is uitgebreid getest en heeft geen last van de defecten van zijn voorganger

Een deel van het NS-personeel is sowieso blij met de terugkeer van het klapperbord. Servicemedewerkers op station Den Haag CS begonnen een handtekeningenactie voor het klapperbord, omdat ze overspoeld werden met klachten en vragen van reizigers over de moeilijk leesbare, vaak te hoog hangende digitale informatieschermen.

Hoe de nieuwe klapperborden er precies uitzien en waar ze komen te hangen, houdt NS nog even geheim. 'Het nostalgische klapperbord wordt in een nieuw jasje gegoten, maar het idee blijft hetzelfde', laat het spoorbedrijf weten.

Gele borden

Andere 'nostalgische' borden op de stations sneuvelen wel onder de vooruitgang. Zo gaat de NS duizenden gele borden met vertrektijden verwijderen, die vaak aan de muren zijn bevestigd of op palen op de perrons staan. Slechts drie tot vijf procent van de reizigers kijkt volgens het spoorbedrijf daadwerkelijk op die borden. De overige passagiers halen informatie over hun aankomende reis uit de computer, de telefoon of de digitale schermen op het station.

Om mensen die geen computer of smartphone tot hun beschikking hebben toch van dienst te zijn, laat de NS zevenhonderd gele borden op de in totaal ruim vierhonderd stations staan.