NS willen voor regionale bv's cao openbreken

De Nederlandse Spoorwegen willen de lopende cao openbreken. Volgens de directie is dat nodig om het personeel straks te kunnen laten overgaan naar de zelfstandige regionale samenwerkingsverbanden met de streekvervoerders....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De vakbonden zijn woedend. 'Als de NS de cao willen openbreken en verslechteringen willen doorvoeren, krijg je echt oorlog', zegt voorzitter G. Hardeveld van de categorale spoorwegvakbond FSV.

Voor het openbreken van de huidige cao hebben de NS de medewerking van de vakbonden nodig. Deze moeten op 19 september uitsluitsel geven. De bonden bepalen pas volgende week hun standpunt, maar het ziet er niet naar uit dat de NS-directie haar zin krijgt.

Uit deze week gehouden hoorzittingen van de ondernemingsraad blijkt dat het personeel niets ziet in het opsplitsen van het bedrijf in verschillende bv's. Volgens de OR is onder het personeel grote onrust ontstaan over de samenwerkingsverbanden die de NS met regionale streekvervoerders willen aangaan. De NS willen in deze bv's een minderheidsbelang nemen.

Personeel van de NS zal moeten overstappen naar de nieuwe bedrijven. 'De werknemers vinden dat ze te weinig perspectief krijgen en dat de onzekerheid te groot is', zegt FSV-voorzitter Hardeveld.

In een laatste poging het personeel aan zijn kant te krijgen, waarschuwt directeur H. Huisinga vandaag in een brief voor de gevolgen van een negatief oordeel over de plannen van de NS-directie.

De NS-top wil uitsluitend samenwerken met regionale busbedrijven als er nieuwe zelfstandige bedrijven ontstaan, met eigen personeel, schrijft Huisinga. Indien het NS-personeel daar niet mee instemt, komen er geen regionale samenwerkingsverbanden, met alle gevolgen vandien. De NS zullen dan moeten afslanken, omdat in dat geval de NS in de regio's geen treinen meer kan laten rijden, stelt Huisinga.

Minister Jorritsma van Verkeer wil concurrentie op het spoor om de kosten terug te brengen en de NS te prikkelen tot betere prestaties. Daarom wil ze onrendabele lijnen in de regio openbaar aanbesteden. Huisinga denkt dat de NS daar als monopolist niet aan mogen meedoen.

De ondernemingsraad van het reizigersbedrijf is fel tegen de opsplitsing van de NS. Hij is bang dat de NS zich met het oog op de komende concurrentie alleen nog op het winstgevende kernnet in de Randstad willen concentreren. In een brief aan de Tweede Kamer uit de OR de vrees dat dit ertoe zal leiden dat er alleen nog in de Randstad goed openbaar vervoer zal zijn.

De reiziger wordt van deze plannen de dupe. Van enige maatschappelijke functie van het spoorbedrijf zal geen sprake meer zijn, omdat er alleen oog is voor het maken van winst, denkt de OR.

De OR beschuldigt de NS-directie ervan bezig te zijn met een sterfhuisconstructie. De OR schat dat de NS op deze manier vijfduizend man personeel, ongeveer de helft van het personeelsbestand, willen afstoten.

De NS-directie vindt de argumenten van de OR 'onzinnig'. Zij zegt zich sterk te maken 'voor een leidende positie, zowel op het kernnet als in de regio's.'

Volgens Huisinga is inspelen op de veranderde omstandigheden in het openbaar vervoer de beste garantie voor behoud van werkgelegenheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden