NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus

NS wil weer meebieden op het regionale spoorvervoer. Na het gesjoemel bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, hield het staatsbedrijf zich de laatste jaren op aandringen van Den Haag buiten de strijd om de exploitatie van regionale spoorlijnen, maar daaraan komt nu een eind.

President-directeur Roger van Boxtel kondigt aan dat NS 'absoluut' weer in de race is om het spoornetwerk uit te breiden met regionaal vervoer. Foto Raymond Rutting

President-directeur Roger van Boxtel kondigt in een interview in de Volkskrant aan dat NS 'absoluut' weer in de race is om het spoornetwerk uit te breiden met regionaal vervoer. Van Boxtel heeft al een rondgang gemaakt langs provinciale bestuurders om aan te geven dat NS interesse heeft om op lijnen te gaan rijden die nu nog in handen zijn van buitenlandse concurrenten als Arriva en Syntus.

NS heeft al het oog laten vallen op trajecten als Dordrecht-Geldermalsen en Amersfoort-Wageningen, die respectievelijk in 2018 en 2021 vrijkomen. Van Boxtel: 'Ik heb overal interesse in. We hebben de laatste jaren gigantisch veel nieuwe Sprinters gekocht. Die kunnen we inzetten op kortere trajecten.'

Bij de aanbesteding van het Limburgse openbaar vervoer speelde een directeur van vervoersbedrijf Veolia, dat toen de concessie bezat, vertrouwelijke informatie door aan een dochterbedrijf van NS. Die onregelmatigheden leidden tot een strafzaak tegen NS en een boete van 41 miljoen euro wegens overtreding van mededingingsregels. Bovendien wilde de toenmalige minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, dat NS zich niet meer zou richten op de exploitatie van regionale spoorlijnen.

Het spoorbedrijf bood vorig jaar niet mee op de lijn Groningen-Leeuwarden omdat de Staat dat had ontraden. Ook vanuit de Tweede Kamer klonk bij herhaling de roep dat NS eerst maar eens orde op zaken moest stellen op het hoofdrailnet en de hsl. Nu NS betere prestaties kan overleggen en het nieuwe kabinet meebieden op regionale concessies toestaat, wil Van Boxtel geen tijd verspelen.

Marktwerking houdt NS 'scherp', zegt Van Boxtel, maar hij ziet niet in waarom alleen buitenlandse concurrenten hun aandeel in de spoormarkt mogen vergroten. 'NS presteert al op wereldniveau. Waarom zouden we het spoorwegennet verder opknippen?' Dat vervoerders als Arriva klagen dat de NS al wordt bevoordeeld met de onderhandse gunning van het hoofdrailnet en de hsl (en dat die 'oneerlijke concurrentie' toeneemt als het staatsbedrijf weer de regio intrekt) laat Van Boxtel koud.

Interview

Lees hier het gehele interview met Roger van Boxtel.

Oud-politicus Van Boxtel, eind 2015 in dienst gekomen bij NS als opvolger van de weggestuurde Timo Huges, verlengde dit jaar zijn contract bij het spoorbedrijf tot medio 2019. In het interview met deze krant bevestigt hij dat hij niet in de running is voor het burgemeesterschap in Amsterdam, de stad waar zijn partij D66 de grootste is. 'Het was ooit echt mijn droombaan. Een keer probeerde ik het, in 2010. Toen nam ik het op tegen mijn goede maatje Eberhard (van der Laan, red.) en redde ik het niet.'


Dit schreven we in 2017 zoal over de NS

Voormalig president-directeur NS vrijgesproken
De rechtszaak over de aanbestedingsfraude door de NS is voor het Openbaar Ministerie (OM) op een faliekante mislukking uitgedraaid. De rechtbank in Den Bosch sprak oud-NS-topman Timo Huges vrij van alle beschuldigingen, waaronder omkoping en valsheid in geschrifte. Ook vijf andere verdachten in deze zaak en NS zelf gaan vrijuit.

Timo Huges: gebeten hond van NS en justitie
De mantra van de voormalige president-directeur van NS Timo Huges was: 'De reiziger hoort op 1, 2 én 3 te staan.' Hoe kortstondig hij ook aan het roer stond van de NS, bij de vakbonden en reizigersorganisaties zijn ook nu nog - ondanks het optreden van het Openbaar Ministerie - amper lelijke woorden op te vangen over Huges. (+)

De hsl is gered: gewoon de boel even anders berekenen
Met een nieuwe rekenmethode heeft de NS het gemiddelde aantal zitplaatsen in de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) drastisch weten te verhogen. Althans, op papier.

Sprinter sloeg station Uitgeest dit jaar maar liefst 535 keer over
Er zijn tal van attracties in Uitgeest. Maar wie dat wil doen, kan beter niet de stoptrein pakken. De dienstdoende sprinter negeert namelijk geregeld het Noord-Hollandse dorp, dat aan het einde van een boemellijn ligt.

Stopcontacten, dimlicht en een snelheid tot 200 km/u: dit zijn onze treinen voor de komende 30 jaar
De reizigers die bij de onthulling mochten zijn hadden er zelfs een applausje voor over: het ontwerp van de nieuwe intercitytrein van de NS. Nu maar hopen dat er niets tussen komt en hij in 2021 echt gaat rijden.

Staking machinisten loopt volledig uit de hand
Het liep allemaal wat uit de hand op 6 juli tijdens de avondspits, zegt Dick van der Meulen. Zijn Amsterdams Machinisten Kollectief (AMK) wilde vreedzaam tegen de NS protesteren. Tegen de slechte arbeidsomstandigheden van machinisten en conducteurs, maar zeker ook tegen het kille klimaat binnen het vervoersbedrijf. Maar uiteindelijk greep de NS keihard in.

NS neemt drastische maatregelen na personeelsprotest
De NS neemt drastische maatregelen tegen de machinisten en conducteurs die het spoor rond Amsterdam Centraal afgelopen zomer hevig ontregelden. Eén machinist wordt ontslagen, terwijl 26 machinisten en conducteurs een officiële waarschuwing hebben kregen.

Spoorboekloos rijden
Na jaren van uitstel is was het in september eindelijk zo ver: de start van het 'spoorboekloos rijden'. Tussen Amsterdam en Eindhoven rijden iedere woensdag zes intercity-treinen per uur in plaats van de gebruikelijke vier. En dat ging eigenlijk wel goed, tijdens de eerste ochtendspits.

'Beste reiziger': dit is waarom de NS sinds november 'genderneutraal' omroept
Een 'simpele' stationsomroeper wist de NS-directie te verleiden tot genderneutrale taal
Bij de NS zal het 'dames en heren' vanaf november niet meer door het station schallen. Een Rotterdamse stationsomroeper legt uit waarom hij de NS-directie ertoe opriep met een videoboodschap.

Klapperbord keert terug
Op de centrale stations van de vier grote steden keert volgend jaar het grote klapperbord terug, waarop van grote afstand en in één oogopslag de vertrektijden voor het komende half uur te zien zijn. De NS is gezwicht voor klachten van reizigers.

'Buitenland is jaloers op het Nederlandse spoor'
Nederlanders mogen dan veel klagen over de trein, in het buitenland met jaloezie naar het Nederlandse spoorwegennet gekeken. 'Dat er straks iedere tien minuten een trein van Eindhoven naar Amsterdam vertrekt, is waanzinnig', zegt de Australische hoogleraar Graham Currie.

Hoogste boete ooit
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de NS in juni de hoogste boete op die het ooit aan een bedrijf uitdeelde: ruim 40 miljoen euro. Dit vanwege vermeend machtsmisbruik bij de aanbesteding van het regionaal vervoer in Limburg. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Boete voor hsl
Als de Intercity Direct al reed, waren er te weinig vrije zitplekken. En dan kwam de trein vaak ook nog eens te laat. Ondanks een verbeterprogramma loopt het nog steeds niet met de hogesnelheidslijn, constateerde toenmalig staatssecretaris Dijksma in april. Dit ging er allemaal mis.

Dit verliezen we zoal in de trein
Er worden meer spullen achtergelaten in de trein, en daarom heeft de NS het magazijn voor gevonden voorwerpen uitgebreid. We namen een kijkje in het depot.

'NS dreigt tweede KLM te worden'
De NS is bezig een tweede KLM te worden. In navolging van de nationale luchtvaartmaatschappij lijkt ook de nationale spoorvervoerder doende zichzelf te ontmantelen en in de uitverkoop te gooien, waarschuwt de Ondernemingsraad (OR) en van de vakbonden.

Meer over