NS wil geld terug van voormalig topman Huges

De Nederlandes Spoorwegen wil geld terugvorderen van de onlangs ontslagen topman Timo Huges. Het gaat om het bedrag dat Huges in maart van dit jaar kreeg als variabele beloning voor zijn prestaties in 2014. 'We vinden dat Huges nu geen aanspraak meer kan maken op deze beloning', aldus een woordvoerder van de NS.

Oud NS-topman Timo Huges Beeld anp

Hoe hoog de 'variabele beloning' was die aan Huges is uitgekeerd wil de NS niet zeggen. Het gaat om een bedrag van maximaal 86 duizend euro, twintig procent van het vaste salaris, zegt de woordvoerder van de NS. Bij het aantreden van Huges, in oktober 2013, zijn afspraken gemaakt over een gemaximaliseerde bonus voor geleverde prestaties.

Huges incasseerde die bonus omdat in zijn eerste volle jaar als president-directeur zowel de reizigerspunctualiteit als klanttevredenheid toenam. Tegelijkertijd werd de NS als bedrijf voor datzelfde jaar door het kabinet de maximale boete van 2,75 miljoen euro opgelegd wegens het niet voldoen aan prestatieafspraken.

Huges trad twee weken geleden terug als president-directeur van het spoorbedrijf. De raad van commissarissen rekende hem zijn rol in het schandaal rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg zwaar aan. Namens de aandeelhouder hekelde minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) de bedrijfscultuur bij de NS. Hij zei dat de topman geen 'vertrekpremie' zou meekrijgen. Daar is ook geen sprake van, zegt de NS nu. 'We zijn met de arbeidsrechtelijke afhandeling van het vertrek bezig. Het terugvorderen van de bonus is daar onderdeel van', zegt de NS-woordvoerder.

Huges hangt nog een claim boven het hoofd. Vervoersbedrijf Veolia gaat behalve de NS ook individuele bestuurders hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de schade die het bedrijf heeft geleden bij de Limburgse aanbestedingszaak. Volgens toezichthouder ACM heeft de NS zich in die kwestie schuldig gemaakt aan bedrijfsspionage bij Veolia en werd de concurrent doelbewust relevante informatie onthouden.

NS-dossier

Lees ook Wie was Timo Huges? Een verstokt automobilist, zo leest u in dit profiel.

Dijsselbloem haalt hard uit naar Huges, CNV en SP vinden dit het moment om over marktwerking in het ov te praten. Lees de reacties op het vertrek van Huges.

Niet alleen Timo Huges heeft fout gehandeld bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. René de Beer van de directie van vervoersbedrijf Veolia speelde ook een cruciale rol. Zonder dat iemand het wist, gaf hij essentiële informatie door aan concurrent Qbuzz. Daarvoor werd hij via een U-bocht betaald. Reconstructie van een oneerlijke biedingsstrijd.

Tijdlijn

NS eist geld terug van Timo Huge

Wat eraan voorafging:

10 februari: Limburg maakt bekend dat NS-dochter Abellio vanaf eind 2016 het ov mag verzorgen als opvolger van Veolia. De opdracht voor vijftien jaar is in omzet 2 miljard euro waard. Veolia en Arriva waren ook in de race.
9 maart: De Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt dat NS bij de aanbesteding de Spoorwegwet heeft overtreden. Veolia klaagde dat NS onder meer te hoge prijzen vraagt voor het gebruik van kaartautomaten en chippalen. NS meldde eerder die dag nog dat het zich niet schuldig heeft gemaakt aan machtsmisbruik en geen boete krijgt. De ACM laat echter weten dat het onderzoek nog loopt.
28 april: NS openbaart zelf dat bij de aanbesteding is gerommeld door dochterbedrijf Qbuzz, dat binnen Abellio voor het busvervoer zorgt. Qbuzz kreeg vertrouwelijke informatie van een medewerker van Veolia. NS zegt dat directeur Timo Huges ,,geen kennis had van de geconstateerde onregelmatigheden''.
28 april: Limburg en Veolia zijn ,,verbijsterd''. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën, namens de Staat enig aandeelhouder, noemt de onregelmatigheden ,,volstrekt onacceptabel''.
29 april: Limburg verscheurt het contract met Abellio.
30 april: Het OM kijkt of er aanknopingspunten zijn voor een strafrechtelijk onderzoek.
2 juni: Limburg gunt het ov aan Arriva, de eerdere nummer 2 in de aanbesteding.
3 juni: De FNV zegt het vertrouwen op in Timo Huges en stelt dat NS zijn betrouwbaarheid heeft verloren.
3 juni: De ACM schrijft dat de top van zowel NS als Abellio wel degelijk wist van het gesjoemel. NS speelde concurrentiegevoelige informatie van Arriva en Veolia door aan Abellio. Daarmee is de wet overtreden. De toezichthouder benadrukt dat dit niet het werk was van een individuele NS-medewerker en ook geen op zich staand incident.
3 juni: In de Tweede Kamer klinkt ongezouten kritiek op de affaire. Zo stelt de PvdA: ,,Het overtreden van de wet, zeker door een publiek bedrijf, is onacceptabel''.
5 juni: Volgens De Telegraaf heeft Huges tegen de regels in een mail voor hem met vragen van vervoersbedrijf Veolia doorgestuurd naar Qbuzz.
5 juni: Minister Dijsselbloem roept de top van vervoersbedrijf NS op het matje.
19 juni: NS wil geld terugvorderen van voormalig topman Huges
19 juni: Veolia eist miljoenen van NS om aanbesteding

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden