NS stoot stationswinkels af en legt zich toe op kerntaak: treinen

Met instemming van de enige aandeelhouder, het ministerie van Financiën, stoot de NS winstgevende stationswinkels en busbedrijf Qbuzz af. Het spoorbedrijf wil zich toeleggen op zijn kerntaak, het rijden van treinen op het hoofdrailnet.

Marcel van Lieshout
Mevrouw bij de Smullers op Leiden Centraal Beeld anp
Mevrouw bij de Smullers op Leiden CentraalBeeld anp

Ook doet de NS - 'voorlopig' aldus tijdelijk topman Roger van Boxtel - niet meer mee aan het verwerven van concessies voor het rijden op regionale spoorlijnen. 'Dat laten we over aan de concurrentie', zei Van Boxtel dinsdag in Utrecht waar de NS de strategie voor de komende jaren ontvouwde.

Lucratieve regionale spoorlijnen zijn de komende tijd trouwens niet in de aanbieding. Bij de laatste, de aanbesteding van trein- en busvervoer voor de hele provincie Limburg, maakte het NS-dochterbedrijf Abellio zich schuldig aan malversaties.

Juist door die affaire drong minister Jeroen Dijsselbloem bij de NS aan op 'strategische heroriëntatie'. De aandeelhouder wil dat het bedrijf zich meer richt op de hoofdtaak, het op tijd rijden op het hoofdrailnet. Hij heeft er geen probleem mee dat de NS via Abellio in het buitenland meedingt naar de exploitatie van spoorlijnen.

Smullers

De NS maakte vorig jaar 118 miljoen euro winst waarvan een aanzienlijk deel op het conto kwam van Abellio, Qbuzz en de stationswinkels als Julia's, Smullers en de Broodzaak. Hoeveel de winkels, die op enkele na in de verkoop gaan, precies bijdroegen aan de winst wilde de financieel directeur van de NS Engelhardt Robbe niet zeggen.

'Dat is bedrijfsvertrouwelijke informatie', zei Robbe. Hij sprak tegen dat de NS zichzelf in de voet schiet. 'Het levert ook weer revenuen op.' Vakbonden zijn bezorgd over de gevolgen voor de 4.800 werknemers, bijna een kwart van het totale NS-personeel.

Topman Van Boxtel probeerde gisteren de onrust weg te nemen. 'We nemen er de tijd voor. De winkels gaan gewoon over naar andere partijen. Ik verwacht dat vrijwel iedereen zijn baan behoudt.' Hij beklemtoonde dat de NS 'regie houdt' over de overnames. 'Wij zijn de baas op de stations. Dat waren vroeger verslonsde publieke ruimten, nu verblijven de mensen er graag.'

Reactie FNV Spoor

Ambitieloos toekomstplan van NS is slecht voor personeel, schrijft FNV Spoor in een reactie: 'De plannen van de NS getuigen meer van angst dan van een duidelijke visie'

Nieuwe treinen

Problemen met vakbonden en met het personeel liggen ook in het verschiet bij de voorgenomen verkoop van busbedrijf Qbuzz. Vorig najaar deden al geruchten de ronde dat de NS over verkoop van Qbuzz onderhandelde met Franse vervoersmaatschappij Keolis die in Nederland met Syntustreinen en -bussen rijdt.

De ondernemingsraad van Qbuzz kwam meteen in het geweer, de NS sprak de geruchten destijds tegen. Maar dinsdag liet Van Boxtel doorschemeren dat 'gesprekken zijn onderbroken en nu weer worden hervat'. Dat buitenlandse vervoersbedrijven meer greep krijgen op de Nederlandse markt ziet hij niet als een probleem. 'Zij spelen in onze achtertuin en wij in die van hun.'

De NS investeert tot 2023 2,5 miljard euro in nieuwe treinen. Van Boxtel gaf dinsdag toe dat het vertrouwen in het spoorbedrijf is 'geschaad', onder meer door de problemen met materieeltekort en overvolle treinen en door de Limburgse affaire met dochterbedrijf Abellio.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden